Xpeng vil også producere elbiler i Europa
Xpeng starter måske inden længe produktionen af nogle af deres elbiler i Europa.

Det rygtes, at Xpeng er tæt på at indgå en aftale med Magna Steyr om, at producere elbiler på fabrikken i Østrig. Fabrikken er i dag kendt for at bygge biler for Mercedes-Benz. Men snart kan de altså også producere elbiler for Xpeng og GAC.
LÆS MERE: Xpeng har afsløret 2025-modellen af Xpeng G9
Magna Steyr havde også indgået en aftale med Fisker før de indgik konkursbegæring.
Ifølge rapporter er virksomheden tæt på at indgå aftaler om at samle biler for disse mærker på deres fabrik i Graz, hvilket kan starte allerede i juni.
Ved at flytte produktionen – eller noget af den – til Europa, så kan de også undgå de høje EU-toldtariffer, som er kommet på elbiler der produceres i Kina.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
LÆS MERE: Xpeng udfordrer udtrykket ‘made in China’
Rapporten fra Kleine Zeitung angiver, at Magna er i avancerede forhandlinger med både Xpeng og GAC, men Magna har endnu ikke bekræftet disse oplysninger.
Det er stadig uklart, hvilke specifikke modeller der vil blive samlet i Graz, men Xpeng tilbyder allerede modeller som G6 og G9 i Europa, mens GAC Aion V stadig venter på sin europæiske debut.
LÆS MERE: Xpeng sætter prisen ned på Xpeng G6
Magna Steyr, der har oplevet et fald i produktionen med tab af kontrakter fra Jaguar og kommende udløb af aftaler med BMW og Toyota, ser denne mulighed som en måde at genoplive deres produktionskapacitet.
Med EU’s stigende told på kinesiske elbiler kan denne SKD-strategi blive en attraktiv løsning for kinesiske producenter, der ønsker at fastholde deres konkurrenceevne på det europæiske marked. Det skriver Electrive.
Xpeng er desuden nu også fra andet kvartal i år blevet tilgængelig i Polen, Schweiz, Slovakiet og Tjekkiet. Det skriver Cnevpost. Tidligere i år oplyste Xpeng også, at de blev tilgængelige i Irland og Finland.
På det danske marked har Xpeng modellerne G6, G9 og P7.
Mere til historien
Xpeng blev i 2024 det mest succesfulde kinesiske bilmærke i Danmark og BYD kom på andenpladsen. Det viser tal fra bilstatistik.dk.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

