Xpeng har afsløret 2025-modellen af Xpeng G9
Længere rækkevidde er en af de 66 opgraderinger, som den nye Xpeng G9 byder på i 2025-modellen.

Xpeng præsenterede i sidste uge deres nye 2025-model af den store G9 SUV i Kina. Der er 66 opgraderinger sammenlignet med nuværende model, herunder næste generations Turing AI intelligente køresystem. Det skriver CarNewsChina.
2025 G9 fortsætter designet fra den nuværende model, men har fået opdateringer som elektriske døre, automatisk bagklap og 20-tommer fælge. En “black warrior”-edition med sortlakerede detaljer vil også være tilgængelig.
LÆS MERE: Xpeng giver nu ekstraudstyr i Xpeng G9 uden merpris
Den nye generation af Xpengs Turing AI intelligente køresystem anvender 26 sensorer, herunder kameraer og radarer, og kræver ikke LiDAR. Systemet har forbedret visuel opfattelse og genkendelseshastighed.


Både baghjulstrukne (RWD) og firehjulstrukne (AWD) varianter tilbydes med et opgraderet drivsystem, et 5C AI batterisystem, en 800V højspændings SiC platform og S5 væskekølet superopladningsteknologi.
RWD-modellen har nu 258 kW (346 hk), mens AWD-modellen har en samlet effekt på 423 kW (567 hk).
Batteripakkerne er på 79 kWh og 93,1 kWh, hvilket giver CLTC-rækkevidder på henholdsvis 625 km, 680 km og 725 km. CLTC-rækkevidder er lidt højere end WLTP. Derfor er rækkevidden blevet længere, men ikke meget.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
LÆS MERE: Xpeng måske på vej med luksusbilen X9
Interiøret tilbydes i nye farver og bevarer det kendte tre-skærms design med en 10,25-tommer instrumentpanel og to 14,96-tommer skærme, drevet af en Qualcomm Snapdragon 8295P chip.
Funktioner som 5G-netværk, multi-skærms sammenkobling og OTA-opdateringer er tilgængelige.
Vi skal ikke forvente, at det bliver præcis samme variant, der kommer på det danske marked. Der foretages ændringer, så den passer til vores marked.
▶️ SE VIDEO: Her parkerer Xpeng G6 selv – vi har testet det (12 min.)
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Mere til historien
Xpeng har også for kort tid siden præsenteret 2025-modellen af Xpeng G6. Du kan blive klogere på nyhederne i den nye G6 her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

