Volkswagen-ejere er ramt af længere opladetider
Det tager længere tid og koster flere penge at oplade en elbil fra VW-koncernen.

Ejere af elbiler fra Volkswagen-koncernen har fået forlænget ladetiden ved hjemmeopladning. Det skriver Jyllands-Posten.
Denne artikel er opdateret efter udgivelsen med en præcisering
Den længere tid ved laderen giver sig udtryk i en nedsat ladeeffekt ved AC-opladning.
Ifølge avisen drejer det sig om de modeller, der er bygget på MEB-platformen og derfor har samme batteri, samme ladesystem og samme grundlæggende software.
Således er ejere af Audi, Cupra, Skoda og VW ramt af, at deres bil ikke længere vil lade trefaset ved hjemmeopladning efter softwareopdateringen fra version 3.0 til version 3.7.
I stedet vil bilen kun lade tofaset, og dermed ikke længere lade med 11 kWh, men med 7,4 kWh – altså mangler der en tredjedel af den normale ladehastighed.
Ifølge en ejer af en Skoda Enyaq 80 har problemet eksisteret siden juni sidste år.
– “Problemet har været konstant, siden jeg opdaterede sidste sommer. Jeg kan være heldig, at den kortvarigt vil lade på alle tre faser i en halv times tid, men så hopper den ned på to faser,” forklarer Enyaq-ejeren til Jyllands-Posten.
En ejer af en VW ID.4 GTX fortæller, at han har haft problemet siden oktober.
– “Normalt tager det seks til otte timer at oplade til et fuldt batteri, men nu tager det i stedet 12 timer,” fortæller ID.4-ejeren.
Må lade i de dyre timer
I praksis betyder det, at ejere af elbiler fra Volkswagen Group ikke kan drage samme økonomisk udbytte af de billige nattetimer, men også tvinges til at lade i dyrere ydertimer.
Volkswagen Personbiler i Danmark bekræfter overfor Jyllands-Posten, at problemet eksisterer, men skriver i et svar til avisen, at det er “nogle af vores kunder”, som er ramt, at man ikke kender omfanget og kun har “modtaget et begrænset antal henvendelser”.
Thomas Hjortshøj, pressechef hos Volkswagen Personbiler i Danmark, oplyser til Jyllands-Posten, at den nedsatte ladeeffekt skyldes, at producenterne har valgt at beskytte bilernes hardware med nyere software-versioner.
Det betyder, at “vinduet for, hvornår bilen beskytter sig mod udsving i ladenetværket ved AC-opladning, er blevet mindre”, fortæller pressechefen og tilføjer:
– “Derfor vil nogle elbilejere opleve, at deres bil vil gå fra trefaset til tofaset opladning, når bilen registrerer et udsving på ladenetværket, typisk ved opladning på en ladeboks i hjemmet.”
Thomas Hjortshøj oplyser, at der en ny opdatering på vej. Den skulle blive tilgængelig inden sommer.
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Mere til historien
Volkswagen Groups elbiler er blandt mest populære blandt danske bilejere. Det viser en frisk opgørelse. Læs mere om danskernes valg af elbil her