Volkswagen-ejere er ramt af længere opladetider

Det tager længere tid og koster flere penge at oplade en elbil fra VW-koncernen.

Skoda Enyaq i 2025-design - skitser fra Skoda (Kilde: Skoda)
Skoda-modellen Enyaq er en af de elbiler fra Volkswagen Group, som er ramt af nedsat ladetid efter softwareopdatering. (Kilde: Skoda)

Ejere af elbiler fra Volkswagen-koncernen har fået forlænget ladetiden ved hjemmeopladning. Det skriver Jyllands-Posten.

Denne artikel er opdateret efter udgivelsen med en præcisering

Den længere tid ved laderen giver sig udtryk i en nedsat ladeeffekt ved AC-opladning.

Ifølge avisen drejer det sig om de modeller, der er bygget på MEB-platformen og derfor har samme batteri, samme ladesystem og samme grundlæggende software.

Således er ejere af Audi, Cupra, Skoda og VW ramt af, at deres bil ikke længere vil lade trefaset ved hjemmeopladning efter softwareopdateringen fra version 3.0 til version 3.7.

I stedet vil bilen kun lade tofaset, og dermed ikke længere lade med 11 kWh, men med 7,4 kWh – altså mangler der en tredjedel af den normale ladehastighed.

Ifølge en ejer af en Skoda Enyaq 80 har problemet eksisteret siden juni sidste år.

– “Problemet har været konstant, siden jeg opdaterede sidste sommer. Jeg kan være heldig, at den kortvarigt vil lade på alle tre faser i en halv times tid, men så hopper den ned på to faser,” forklarer Enyaq-ejeren til Jyllands-Posten.

En ejer af en VW ID.4 GTX fortæller, at han har haft problemet siden oktober.

– “Normalt tager det seks til otte timer at oplade til et fuldt batteri, men nu tager det i stedet 12 timer,” fortæller ID.4-ejeren.

Må lade i de dyre timer

I praksis betyder det, at ejere af elbiler fra Volkswagen Group ikke kan drage samme økonomisk udbytte af de billige nattetimer, men også tvinges til at lade i dyrere ydertimer.

Volkswagen Personbiler i Danmark bekræfter overfor Jyllands-Posten, at problemet eksisterer, men skriver i et svar til avisen, at det er “nogle af vores kunder”, som er ramt, at man ikke kender omfanget og kun har “modtaget et begrænset antal henvendelser”.

Thomas Hjortshøj, pressechef hos Volkswagen Personbiler i Danmark, oplyser til Jyllands-Posten, at den nedsatte ladeeffekt skyldes, at producenterne har valgt at beskytte bilernes hardware med nyere software-versioner.

Det betyder, at “vinduet for, hvornår bilen beskytter sig mod udsving i ladenetværket ved AC-opladning, er blevet mindre”, fortæller pressechefen og tilføjer:

– “Derfor vil nogle elbilejere opleve, at deres bil vil gå fra trefaset til tofaset opladning, når bilen registrerer et udsving på ladenetværket, typisk ved opladning på en ladeboks i hjemmet.”

Thomas Hjortshøj oplyser, at der en ny opdatering på vej. Den skulle blive tilgængelig inden sommer.

Annonce

Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.

Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.

Mere til historien

Volkswagen Groups elbiler er blandt mest populære blandt danske bilejere. Det viser en frisk opgørelse. Læs mere om danskernes valg af elbil her

Video kigger ind i VW ID.Every1

Kom med "indenfor" i den kommende ID.Every1 fra Volkswagen.

(mere…)
Skoda sælger bedre end nogensinde

Skoda er kommet godt fra start i 2025, hvor salgstallene er de bedste nogensinde. 

(mere…)
Clever og Ionity er gået sammen

Et opladefællesskab skal gøre det lettere at være elbilsejer.

(mere…)
Toyota går ”all-in” på elbiler

Toyota har fået kritik for ikke at satse nok på elbiler, men nu er Toyota klar.

(mere…)
Xpeng opdaterer softwaren med mange nyheder

Xpeng har udsendt en opdatering til flere biler, som får mange forbedringer og nye funktioner.

(mere…)
Bliver du køresyg i din elbil? Her er forklaringen

Flere danskere får køresyge af at køre i elbil. Det forskes der i to steder i Danmark.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram