Det er stadig et problem at bruge MitID og Digital Post

Digitale tjenester skaber stadig bøvl og problemer for mange.

sundhed.dk vises på en mobiltelefon
Tjenster som sundhed.dk, Digital Post og MitID er stadig svære at bruge for mange (Foto: Sundhed.dk)

Selv om brugen af digitale offentlige tjenester er udbredt i Danmark, viser en ny undersøgelse, at en betragtelig del af befolkningen stadig har behov for assistance.

Fra 2022 til 2024 er andelen af borgere, der oplever behov for hjælp, faldet med 6 procentpoint, hvilket dog ikke ændrer på, at næsten en femtedel af de adspurgte fortsat finder de digitale løsninger udfordrende.

Undersøgelsen, udført af Digitaliseringsstyrelsen, peger på en nedadgående tendens i hjælpebehovet, men bekræfter også, at offentlige platforme som MitID, Digital Post, borger.dk, sundhed.dk og skat.dk fortsat giver anledning til bøvl for en del af befolkningen.

De mest udbredte former for assistance er personlig hjælp, både fra offentlige servicepunkter og fra nære relationer.

Især hjælp fra familie og venner er markant, idet 58 procent af dem, der søger hjælp, gør brug af dette netværk.

Derudover anvender 28 procent telefonisk support, mens 22 procent får hjælp på borgerservice eller biblioteker. Denne tendens gør sig gældende på tværs af aldersgrupper.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi sender dig fire gange om ugen de seneste technyheder til din indbakke. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere til historien

Analysen er baseret på Danmarks Statistiks undersøgelse ’It-anvendelse i befolkningen’ fra 2024. Undersøgelsen, udført i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen, kortlægger danskernes it-vaner, herunder brug af offentlige digitale løsninger. 3.937 respondenter i alderen 15-89 år deltog i undersøgelsen, som er repræsentativ for den danske befolkning.

Gider du ikke vente i køen hos Skat?

Nu kan kan du få et pålideligt estimat på, hvad der i vente INDEN årsopgørelsen frigives.

(mere…)
Nyt stort tiltag fra E-boks

Snart kommer E-boks og Dewa med en digital tjeneste, som kan fungere i hele Europa.

(mere…)
Jeg droppede Microsoft Outlook og genvandt kontrollen over mit mailkaos

OUTLOOK VS CANARY MAIL: Et alternativ til Microsoft Outlook er Canary Mail. Denne AI-mailboks har givet mig fornyet kontrol over min indbakke.

(mere…)
Apple har frigivet ny app – Invitationer

En ny app, som hedder Invitationer, kan bruges til planlægning af begivenheder. Læs her hvad "Invitationer"-appen kan.

(mere…)
Betalte apps indsamler også data om dine børn

Betalingsapps er ikke en garanti for, at appen ikke indsamler din eller dine børns data, det viser ny undersøgelse.

(mere…)
Ændrede aftaler uden varsel – nu har Forbrugerombudsmanden grebet ind

Saphe var lidt for kreative i deres betingelser, som Forbrugerombudsmanden nu har slået ned på.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram