Det er stadig et problem at bruge MitID og Digital Post
Digitale tjenester skaber stadig bøvl og problemer for mange.

Selv om brugen af digitale offentlige tjenester er udbredt i Danmark, viser en ny undersøgelse, at en betragtelig del af befolkningen stadig har behov for assistance.
Fra 2022 til 2024 er andelen af borgere, der oplever behov for hjælp, faldet med 6 procentpoint, hvilket dog ikke ændrer på, at næsten en femtedel af de adspurgte fortsat finder de digitale løsninger udfordrende.
Undersøgelsen, udført af Digitaliseringsstyrelsen, peger på en nedadgående tendens i hjælpebehovet, men bekræfter også, at offentlige platforme som MitID, Digital Post, borger.dk, sundhed.dk og skat.dk fortsat giver anledning til bøvl for en del af befolkningen.
De mest udbredte former for assistance er personlig hjælp, både fra offentlige servicepunkter og fra nære relationer.
Især hjælp fra familie og venner er markant, idet 58 procent af dem, der søger hjælp, gør brug af dette netværk.
Derudover anvender 28 procent telefonisk support, mens 22 procent får hjælp på borgerservice eller biblioteker. Denne tendens gør sig gældende på tværs af aldersgrupper.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi sender dig fire gange om ugen de seneste technyheder til din indbakke. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.
Mere til historien
Analysen er baseret på Danmarks Statistiks undersøgelse ’It-anvendelse i befolkningen’ fra 2024. Undersøgelsen, udført i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen, kortlægger danskernes it-vaner, herunder brug af offentlige digitale løsninger. 3.937 respondenter i alderen 15-89 år deltog i undersøgelsen, som er repræsentativ for den danske befolkning.