Har du fået en fartbøde i din såkaldte smarte bil?

Du kan ikke stole på smartbilens hastighedsoplysninger!

hastighed bil gps
Hastighedsangivelserne på vejene og i bilen er ikke altid ens. Problemet er, at ingen har en forpligtelse til at levere trafikdata digitalt (Foto: MereMobil.dk)

Bilister skal være MEGET opmærksomme og ikke udelukkende stole på deres GPS-systemers angivelser af hastighedsgrænser.

Årsagen er, at der ofte er uoverensstemmelser mellem de faktiske og de digitalt angivne hastighedsgrænser.

Dette skyldes primært, at landets kommuner ikke er underlagt en forpligtelse til at vedligeholde en digital database over de gældende hastighedsgrænser, skriver TV 2 Nord.

De forkerte data som blandt andet fremgår i nyere bilers navigationssystemer, resulterer i, at bilister får fartbøder, da det er skiltningen på vejen der gælder og ikke de digitale angivelser i bilens display.

LÆS MERE: Hvilken fartkontrol-app er bedst?

Ansvarlig fysisk med ikke digitalt

Kommunerne er ansvarlige for vejene, men de er ikke forpligtede til at opdatere de digitale systemer, når der sker ændringer i de fysiske skilte.

Denne manglende forpligtelse resulterer i, at virksomheder, der udvikler GPS-løsninger, ikke har adgang til korrekte og opdaterede data.

Saphe, der har omkring 800.000 brugere i Danmark, oplever også problemer med forældede trafikkort fra kommunerne. Saphe er en tjeneste som fortæller brugerne om, hvor der er fartkontrol.

Selv i Aalborg, der beskrives som en af de mere fremsynede kommuner, er kortene ikke altid opdaterede.

Saphe anvender kort fra udbyderen Here, som de tilretter med data fra brugernes indberetninger, men heller ikke den metode er fejlsikker.

En anden mulig løsning er skiltegenkendelse, men både Saphe og trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er enige om, at det ikke er en pålidelig metode, da ikke alle hastighedsændringer er skiltet, skriver TV 2 Nord.

Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.

Mere til historien

Fra maj har EU bedt om, at alle data om hastighedsgrænser, som bl.a. efterspørges af GPS-udbydere, bliver standardiserede. Om dette kan afhjælpe problemet, kan kun tiden vise.

Elbilen har fået gear – sådan opleves det

TESTDRIVE: Jeg har prøvekørt den nye Lexus-elbil med gearskift.

(mere…)
Parker din Skoda med telefonen

Skoda har givet en række modeller en ret brugbar parkeringsfunktion.

(mere…)
Skoda Octavia kommer som elbil

Den ikoniske Skoda Octavia Combi er på vej tilbage – denne gang som en rendyrket elbil. Men du skal være tålmodig.

(mere…)
Få 7 gode råd til ferien i elbilen

Her får du gode råd til, hvordan både køretur og opladning bliver en succes.

(mere…)
Hyundai klar med Ioniq 6 N

Hyundai afslører deres næste elbil, Ioniq 6 N, den 10. juli.

(mere…)
5.000 danskere har nu en Xpeng

Xpeng har netop rundet endnu en milepæl. Bil nummer 5.000 er nu på danske plader. 

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram