Har du fået en fartbøde i din såkaldte smarte bil?

Du kan ikke stole på smartbilens hastighedsoplysninger!

hastighed bil gps
Hastighedsangivelserne på vejene og i bilen er ikke altid ens. Problemet er, at ingen har en forpligtelse til at levere trafikdata digitalt (Foto: MereMobil.dk)

Bilister skal være MEGET opmærksomme og ikke udelukkende stole på deres GPS-systemers angivelser af hastighedsgrænser.

Årsagen er, at der ofte er uoverensstemmelser mellem de faktiske og de digitalt angivne hastighedsgrænser.

Dette skyldes primært, at landets kommuner ikke er underlagt en forpligtelse til at vedligeholde en digital database over de gældende hastighedsgrænser, skriver TV 2 Nord.

De forkerte data som blandt andet fremgår i nyere bilers navigationssystemer, resulterer i, at bilister får fartbøder, da det er skiltningen på vejen der gælder og ikke de digitale angivelser i bilens display.

LÆS MERE: Hvilken fartkontrol-app er bedst?

Ansvarlig fysisk med ikke digitalt

Kommunerne er ansvarlige for vejene, men de er ikke forpligtede til at opdatere de digitale systemer, når der sker ændringer i de fysiske skilte.

Denne manglende forpligtelse resulterer i, at virksomheder, der udvikler GPS-løsninger, ikke har adgang til korrekte og opdaterede data.

Saphe, der har omkring 800.000 brugere i Danmark, oplever også problemer med forældede trafikkort fra kommunerne. Saphe er en tjeneste som fortæller brugerne om, hvor der er fartkontrol.

Selv i Aalborg, der beskrives som en af de mere fremsynede kommuner, er kortene ikke altid opdaterede.

Saphe anvender kort fra udbyderen Here, som de tilretter med data fra brugernes indberetninger, men heller ikke den metode er fejlsikker.

En anden mulig løsning er skiltegenkendelse, men både Saphe og trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er enige om, at det ikke er en pålidelig metode, da ikke alle hastighedsændringer er skiltet, skriver TV 2 Nord.

Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.

Mere til historien

Fra maj har EU bedt om, at alle data om hastighedsgrænser, som bl.a. efterspørges af GPS-udbydere, bliver standardiserede. Om dette kan afhjælpe problemet, kan kun tiden vise.

Tilbage til fremtiden: Lexus giver elbilen manuelt gear

Lexus RZ-model introducerer manuelt gearskift, motorlyd og steer-by-wire.

(mere…)
Kia PV5: Skap pris der udfordrer VW ID. Buzz

Kia har afsløret de danske priser på ID.Buzz-konkurrenten Kia PV5 Passenger.

(mere…)
Hyundai har afsløret priser på Ioniq 9

Hyundai har afsløret de danske priser på den nye Ioniq 9, som kommer i sensommeren, men kan bestilles nu.

(mere…)
Kia klar med ny brugervenlig app

Kia har lanceret en ny og brugervenlig app til deres elbiler, som samler alt i én.

(mere…)
2025-modellen af Xpeng G6 er snart klar til salg 

Xpeng afslører datoen for, hvornår der er nyt om de nye Xpeng G6 og Xpeng G9-modeller. 

(mere…)
Hyundai Ioniq 9 – kæmpe med lang rækkevidde

Hyundai har lanceret Ioniq 9 på det norske marked med lang rækkevidde og 7 sæder.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram