Årets brugtbil 2025 kan kun blive en elbil
Det er første gang, at det med sikkerheds vides, at Årets Brugtbil bliver en elbil. I år er alle finalister elbiler.

For første gang i historien så er alle finalister til titlen, som Årets Brugtbil 2025 hos Bilbasen elbiler. Det er ikke fordi, at der ikke er en elbil, som har vundet tidligere. Men der har været fossilbiler med i finalefeltet.
Årets Brugtbil 2025 afsløres den 15. maj for 20. gang. Det skriver FDM.
De sidste tre år har vinderen dog også været elbiler. I 2022 var det Tesla Model 3 og Skoda Enyaq tog sejren i 2024 – begge disse findes kun som rene elbiler. Hyundai Kona vandt i 2023 og kom som både elektrisk- og brændstofudgave.
Brugte Tesla’er falder i pris og interesse
Dette års finalister er:
- Audi Q4 e-tron
- BMW iX3
- Cupra Born
- Polestar 2
- VW ID.4
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Tænker du, at du også har set nogle af finalisterne på listen før, så var to af dem også i finalen sidste år. Dette var Cupra Born og Volkswagen ID.4. De øvrige tre er dog med for første gang.
Cupra Born løb med andenpladsen sidste år, så det bliver spændende at se, hvordan den klarer sig i år.
Disse biler købte danskerne i februar 2025
Hvis du undrer dig over, hvordan nogle biler kan være med i kapløbet mere end én gang. Så er det fordi juryen i første runde får en liste med de mest populære brugte biler i Danmark. Her streges tidligere vindere. Men hvert jurymedlem vælger så fem kandidater til finalen og det er så de fem biler, der får flest stemmer, som ender i finalen. Juryen stemmer efterfølgende på deres tre favoritter til finalen – men du kan også deltage i en afstemning på Bilbasens sociale medier.
Hvilken er din favorit? Skriv gerne i kommentarfeltet herunder.
Mere til historien
Det er Bilbasen, som står bag kåringen. Men juryen består af biljournalister og eksperter fra bilbranchen. På mediesiden er bl.a. Børsen, Bil Magasinet, Biltorvet, Jyllands-Posten og Motor repræsenteret, og blandt eksperterne fra branchen er DBFU, Applus og FDMs rådgivning en del af juryen. Dertil kommer en afstemning på Bilbasens sociale medier, der også tæller med i den endelige stemmeafgivelse.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

