Volvo EX90: Nye varianter og billigere startpris
EX90 kommer i flere model-versioner, hvilket betyder lavere priser på startmodelllerne.

Startprisen på den store topmodel fra Volvo, som hedder Volvo EX90, er nu 87.578 kroner lavere end tidligere. Det skyldes ikke en prisnedsættelse, men i stedet, at EX90 nu kommer i flere varianter.
Volvo EX90 kommer i en Single Motor med baghjulstræk, som indstigningmodel, hvor den tidligere kun har kunne fås i Twin-varianter med firehjulstræk. Den har 279 hk og 490 Nm, mens rækkevidden (WLTP) er opgivet til 608 kilometer.
LÆS MERE: VW og Audi vil igen satse på benzinbiler
Batterikapaciteten er på 104 kWh og du kan lynlade EX90 Single Motor med op til 235 kW. Det betyder, at den kan lades fra 10-80 procent på blot 30 minutter.
Anhængertræk er ekstraudstyr, men den kan trække på til 1.200 kg. på krogen.
-“Vores nye Single Motor-variant, som har en startpris, der er næsten 100.000 kr., lavere end vores Twin-variant, gør det muligt for endnu flere danskere at komme bag rattet af vores fuldelektriske EX90 og få gavn af dens høje niveau af sikkerhed og praktik,” fortæller Tobias Altehed, direktør i Volvo Car Denmark.


Derudover er det nu også muligt at bestille en 6-sæderes Volvo EX90 i Twin og Twin Performance med Ultra-udstyr.
Forskellen ligger i den midterste sæderække, som omdannes fra at være et bænkesæde med plads og seler til tre personer, til nu at være to separate stole med armlæn.
OVERBLIK: El eller benzin? – det koster køreturen
Du kan tilvælge konfigurationen med seks sæder uden merpris – og både Single Motor og de 6-sæders varianter kan bestilles nu. Leveringen af de nye varianter ventes at starte i tredje kvartal.
Prisen starter ved 735.000 kr. for en EX90 Single Motor med Plus-udstyr og syv sæder, mens beskatningsprisen starter ved 688.000 kr.
Leveringerne til de første danske Volvo EX90-kunder er i gang, oplyser Volvo.
Mere til historien
Volvo EX90 blev kåret til den bedste ”Luksus familiebil” af Topgear.com i slutningen af 2024.
Læs også:
Volvo EX90 og Polestar 3 virker nu med Samsung-telefoner
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

