GPS-fælden: Har du fået en fartbøde i din ’smart-bil’?
Blink! … så hurtigt bliver du over 1.000 kroner fattigere. Du kan ikke stole på smartbilens hastighedsoplysninger!

Bilister skal være MEGET opmærksomme og ikke udelukkende stole på deres GPS-systemers angivelser af hastighedsgrænser.
Årsagen er, at der ofte er uoverensstemmelser mellem de faktiske og de digitalt angivne hastighedsgrænser.
Dette skyldes primært, at landets kommuner ikke er underlagt en forpligtelse til at vedligeholde en digital database over de gældende hastighedsgrænser, skriver TV 2 Nord.
De forkerte data som blandt andet fremgår i nyere bilers navigationssystemer, resulterer i, at bilister får fartbøder, da det er skiltningen på vejen der gælder og ikke de digitale angivelser i bilens display.
LÆS MERE: Hvilken fartkontrol-app er bedst?
Ansvarlig fysisk med ikke digitalt
Kommunerne er ansvarlige for vejene, men de er ikke forpligtede til at opdatere de digitale systemer, når der sker ændringer i de fysiske skilte.
Denne manglende forpligtelse resulterer i, at virksomheder, der udvikler GPS-løsninger, ikke har adgang til korrekte og opdaterede data.
Saphe, der har omkring 800.000 brugere i Danmark, oplever også problemer med forældede trafikkort fra kommunerne. Saphe er en tjeneste som fortæller brugerne om, hvor der er fartkontrol.
Selv i Aalborg, der beskrives som en af de mere fremsynede kommuner, er kortene ikke altid opdaterede.
Saphe anvender kort fra udbyderen Here, som de tilretter med data fra brugernes indberetninger, men heller ikke den metode er fejlsikker.
En anden mulig løsning er skiltegenkendelse, men både Saphe og trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er enige om, at det ikke er en pålidelig metode, da ikke alle hastighedsændringer er skiltet, skriver TV 2 Nord.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Fra maj har EU bedt om, at alle data om hastighedsgrænser, som bl.a. efterspørges af GPS-udbydere, bliver standardiserede. Om dette kan afhjælpe problemet, kan kun tiden vise.