Elbiler under lup: Her er bilerne med flest og færrest fejl
Elbiler fejler aldrig, siger mange. Sådan er virkeligheden bare ikke, når man ser på tallene.

En nylig britisk undersøgelse, foretaget af WhatCar, har kastet lys over pålideligheden af elbiler og afslører markante forskelle mellem forskellige mærker og modeller.
Undersøgelsen, der baserer sig på tilbagemeldinger fra næsten 30.000 bilejere, viser, at mens nogle elbiler udmærker sig ved minimalt behov for reparationer, kæmper andre med betydelige problemer, skriver Hvilkenbil.dk.
Blandt de mest pålidelige elbiler i undersøgelsen findes Tesla Model Y, der opnåede en imponerende score på 99,2 procent.
Kun fire procent af de adspurgte Model Y-ejere rapporterede om fejl, hvilket placerer bilen i en klasse for sig. Også Mini og BMW iX3 høstede anerkendelse for deres pålidelighed.
LÆS MERE: Tesla har lanceret en ny Model Y i Danmark
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Elbiler med de fleste fejl
I den anden ende af spektret ses elbiler fra den kinesiske producent MG og Opel. Både MG 4 og SUV’en ZS EV samt Opel Mokka-e og Corsa-e fik hård medfart i undersøgelsen.
En Mokka-ejer fortalte til WhatCar, at deres bil havde været på værksted i 14 uger uden, at problemet var blevet løst.
Undersøgelsen fra WhatCar er en af flere, der gennemføres i Europa.
Tesla Model 3 klarer sig skidt
Andre undersøgelser, som den årlige Autoindex-undersøgelse i Skandinavien, fokuserer på mærket generelt og vurderer bilejernes tilfredshed med både bil, forhandler og værksted.
For en mere objektiv vurdering af elbils pålidelighed kan man se på data fra synshallerne. Færdselsstyrelsen har for eksempel offentliggjort resultaterne fra 28.000 synede elbiler i 2024, og her var Tesla Model 3 ikke det mest positive billede. Det kan du læse mere om her.
Lignende resultater er kommet frem i den tyske TÜV-rapport, der er baseret på data fra millioner af synede biler. Også her var Tesla Model 3 blandt de elbiler, der oftest krævede reparationer.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Lige nu er bilafgifterne til debat. Hvis der ikke ændres i lovgivningen, så kan en Skoda Enyaq stige med over 130.000 kroner. Læs artiklen her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

