Kinesisk bilproducent dropper kinesisk software
Frygt for at blive ramt af et amerikansk forbud får Polestar til at søge efter nye samarbejdspartnere.

Den svensk-kinesisk-ejede elbilproducent Polestar dropper kinesisk software.
Det skriver den engelske avis Financial Times.
Det umiddelbart drastiske skridt kommer i kølvandet på den nyindsatte præsident Donald Trump meldinger om blandt andet højere toldsatser og senest, at han vil belønne virksomheder, som flytter deres produktion til USA.
Polestar 3 vinder rækkeviddetest i vinterkulde
Meldingen fra Polestar er således, at virksomheden vil undgå at blive ramt af et nyt amerikansk forbud.
Polestar, som blandt andre har Volvos kinesiske ejer, Geely, i ejerkredsen, kigger sig nu om efter ikke-kinesiske leverandører af både software og andre komponenter i bilerne, skriver den britiske finansavis Financial Times med topchef Michael Lohscheller kilde.
Der er allerede fra Trump-administrationen færdiggjort et forbud, som træder i kraft fra bilmodelåret 2027.
Polestar 7 på vej – lille kompakt SUV
Forbuddet forbyder brugen af kinesisk software og hardware i elbiler, hvilket vil udelukke biler produceret i Kina fra det amerikanske marked.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Mistanke om spionage
Der har de senere år været en voksende bekymring for, at kinesiske teknologivirksomheder kunne blive brugt til overvågning eller spionage på vegne af den kinesiske regering.
Således er forbuddet også en del af en strategi om at beskytte amerikanske teknologivirksomheder og styrke konkurrenceevnen med Kina. Samtidig vil begrænsningen af kinesisk teknologi reducere USA’s afhængighed af kinesiske leverandører og fremme udviklingen af egne, uafhængige teknologiske løsninger.
Polestar flytter produktionen væk fra Kina
Den mistanke har blandt andet ramt producenter af mobiltelefoner og kinesisk-ejede sociale medier som TikTok. Kinesiske virksomheder kan ifølge kinesisk lov være forpligtet til at dele data med myndighederne.
Mere til historien
I 2024 indførte både EU og USA straftold på biler, der er produceret i Kina. I den forbindelse valgte Polestar valgt at flytte produktionen af Polestar 3 til USA. Læs mere om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

