Elbiler mødte modvind i 2024
Der blev solgt færre elbiler i EU sidste år end i 2023. EU skal træde i karakter, mener organisationer.
Salget af biler i EU i 2024 landede med et lille plus i forhold til året før.
Der blev solgt 10,6 millioner biler i EU, og det er 0,8 procent flere end sidste år, konstaterer brancheorganisationen Mobility Denmark.
Det betegner Mobility Denmark som “stabilt”. Til gengæld var der ingen stabilitet – eller for den sags skyld fodslag – når det kommer til salget af elbiler i EU.
For på trods af det samlede bilsalgs stabilitet faldt salget af elbiler i 2024.
Der blev i 2024 i alt blevet registreret 1,4 millioner elbiler i EU. Det er knap seks procent færre end i 2023.
Dermed udgjorde elbilerne 13,6 procent af nyregistreringerne i EU i 2024.
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Tyskernes interesse i elbiler faldt
Men kigger man på salget med geografiske briller, så blev udviklingen drevet af store fald på blandt andet både det tyske marked, hvor interessen for elbiler er faldet i takt med, at tidligere incitamenter til at købe elbil er blevet udfaset.
Udviklingen var helt anderledes i Danmark, hvor elbilerne slog igennem og udgjorde over halvdelen af de nyregistrerede biler. I Danmark blev der solgt 89.128 elbiler i løbet af året.
Danskerne haster videre i elbiler
Det samlede billede ærgrer den administrerende direktør i Mobility Denmark, Mads Rørvig:
– “Selvom vi er meget tilfredse med den danske udvikling, er vi ærgerlige over, at udviklingen er gået den anden vej i EU”, siger Mads Rørvig og tilføjer:
– “Den grønne omstilling er vigtig for hele regionen, og derfor er det afgørende, at der igen kommer tempo på det europæiske elbilsalg”.
Mads Rørvig peger på, at udviklingen er tæt knyttet til politiske initiativer og økonomiske incitamenter.
– “Det er derfor en nødvendighed, at der er politisk opbakning til omstillingen af transporten”, siger Mads Rørvig.
Den samme konklusion er Thomas Møller Sørensen, direktør for bilbranchen i Dansk Industri, nået frem til.
Han siger til Ritzau:
– “Ansvaret for at få gang i salget af elbiler på de store markeder ligger både hos EU og hos medlemslandene”.
– “EU skal i højere grad understøtte produktion af elbiler og sikre nødvendige investeringer i elnettet. Samtidig skal medlemslandene i højere grad prioritere midler til støtte af køb af elbiler”, siger DI-direktøren.
Mere til historien
I 2024 var var væksten i nye vare- og lastbiler på el stor. Således steg det samlede varebilsalg med ni procent. Her udgjorde el-varebilerne 15,3 procent af salget. Samtidig var el-lastbilerne ansvarlige for 9,3 procent af lastbilssalget, hvilket indikerer, at mere elektrisk transport vinder frem.