Elbiler mødte modvind i 2024
Der blev solgt færre elbiler i EU sidste år end i 2023. EU skal træde i karakter, mener organisationer.

Salget af biler i EU i 2024 landede med et lille plus i forhold til året før.
Der blev solgt 10,6 millioner biler i EU, og det er 0,8 procent flere end sidste år, konstaterer brancheorganisationen Mobility Denmark.
Det betegner Mobility Denmark som “stabilt”. Til gengæld var der ingen stabilitet – eller for den sags skyld fodslag – når det kommer til salget af elbiler i EU.
For på trods af det samlede bilsalgs stabilitet faldt salget af elbiler i 2024.
Der blev i 2024 i alt blevet registreret 1,4 millioner elbiler i EU. Det er knap seks procent færre end i 2023.
Dermed udgjorde elbilerne 13,6 procent af nyregistreringerne i EU i 2024.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Tyskernes interesse i elbiler faldt

Men kigger man på salget med geografiske briller, så blev udviklingen drevet af store fald på blandt andet både det tyske marked, hvor interessen for elbiler er faldet i takt med, at tidligere incitamenter til at købe elbil er blevet udfaset.
Udviklingen var helt anderledes i Danmark, hvor elbilerne slog igennem og udgjorde over halvdelen af de nyregistrerede biler. I Danmark blev der solgt 89.128 elbiler i løbet af året.
Danskerne haster videre i elbiler
Det samlede billede ærgrer den administrerende direktør i Mobility Denmark, Mads Rørvig:
– “Selvom vi er meget tilfredse med den danske udvikling, er vi ærgerlige over, at udviklingen er gået den anden vej i EU”, siger Mads Rørvig og tilføjer:
– “Den grønne omstilling er vigtig for hele regionen, og derfor er det afgørende, at der igen kommer tempo på det europæiske elbilsalg”.
Mads Rørvig peger på, at udviklingen er tæt knyttet til politiske initiativer og økonomiske incitamenter.
– “Det er derfor en nødvendighed, at der er politisk opbakning til omstillingen af transporten”, siger Mads Rørvig.
Den samme konklusion er Thomas Møller Sørensen, direktør for bilbranchen i Dansk Industri, nået frem til.
Han siger til Ritzau:
– “Ansvaret for at få gang i salget af elbiler på de store markeder ligger både hos EU og hos medlemslandene”.
– “EU skal i højere grad understøtte produktion af elbiler og sikre nødvendige investeringer i elnettet. Samtidig skal medlemslandene i højere grad prioritere midler til støtte af køb af elbiler”, siger DI-direktøren.
Mere til historien
I 2024 var var væksten i nye vare- og lastbiler på el stor. Således steg det samlede varebilsalg med ni procent. Her udgjorde el-varebilerne 15,3 procent af salget. Samtidig var el-lastbilerne ansvarlige for 9,3 procent af lastbilssalget, hvilket indikerer, at mere elektrisk transport vinder frem.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

