Det mener jeg om Xpeng G6 – jeg har også testet selv-parkering
PRØVEKØRT: Xpeng G6 kan konkurrere med Skoda Enyaq og Tesla Model Y, men ikke alt er fedt.
Jeg har haft fornøjelsen af at prøve Xpeng G6, og må sige, at denne SUV har ret meget at byde på.
Selvom jeg har været ret glad for Xpeng G6, så var der også nogle dårlige sider ved bilen.
Her er først de 3 ting jeg elsker ved Xpeng G6
- Rigtig komfort og plads: Jeg synes, at G6 er en sand fornøjelse at køre. SUV-designet giver mig et fantastisk udsyn over vejen, og jeg kan indstille sæderne på et utal af måder – og de husker endda mine præferencer! På bagsædet er der godt med plads, hvilket jeg ved, at mine børn sætter pris på, især på de lange ture. Faktisk er benpladsen så god, at jeg let kan have mine lange ben, selvom førersædet er pænt langt tilbage.
- Fremragende køreoplevelse: Jeg er vild med den adaptive fartpilot og den automatiske styring. Dette gør kørslen behagelig og afslappet. Jeg føler mig også tryg ved de mange sensorer, der bidrager til sikkerheden. Og så må jeg bare sige, at den automatiske parkering er intet mindre end genial, men VIRKELIG skræmmende første gang, man prøver det!
- Moderne teknologi: Jeg er begejstret for de gode skærme og det intuitive interface i G6. Og så er det et kæmpe plus i min bog, at Xpeng lover, at softwaren i princippet ikke har en udløbsdato. Det giver en tryghed at vide, at bilen ikke bliver forældet på den front.
LÆS MERE: Prøvekør bilen og behold den natten over
3 ting, jeg synes er træls ved Xpeng G6
- Forvirrende systemer: Jeg oplever, at G6 har tre forskellige systemer, der kører oven på hinanden, og det kan til tider føles rodet og uoverskueligt for mig. Jeg ville foretrække en mere strømlinet løsning. Xpeng har deres egen systemsoftware med navigation fra TomTom. Ved siden af dette ligger Android Auto og Apple Carplay, men disse taler ikke sammen med bilens system i forhold til f.eks. information om batteristatus og informationer om, hvor meget strøm man har på bilen, når destinationen nås.
- Bagagerumsplads: Selvom bagagerummet er opgivet til 571 liter, har jeg lagt mærke til, at dette tal også inkluderer pladsen under bunden. I praksis føles bagagerummet derfor mindre, end jeg umiddelbart havde forventet.
- Begrænset udsyn bagud: Jeg synes desværre, at bagruden er temmelig lille, og mit udsyn hæmmes yderligere af nakkestøtterne. Det er noget, jeg har skullet vænne mig til.
DETTE SIGER XPENG OM SYSTEMERNE I BILEN: I forbindelse med udgivelsen af videoen på YouTube har Xpeng Danmark fra officiel side skrevet følgende om de tre forskellige systemer i bilen:
– “Samarbejde på software med CarPlay og Android Auto ønsker vi også. Lige nu er der desværre låst for disse ting fra Googles og Apples side. Enten integrerer man som producent fuldt ud med deres systemer, og de har ejerskab (f.eks. Android Automotive eller den nyeste CarPlay Nextgen). Det er også derfor, at disse systemer overtager hele skærmen – det er et krav fra deres side, selvom vi ville elske, at de kunne indgå som en del af vores split screen-koncept. Vi har valgt at integrere disse to systemer efter massiv efterspørgsel fra markedet, men vi er enige i, at integrationen godt kunne være bedre med vores eget XOS-system”.
Dette mener jeg om Xpeng G6
Xpeng G6 er en elbil med masser af potentiale. Jeg er især vild med komforten, køreoplevelsen og den moderne teknologi.
Dog trækker de rodede systemer, den i praksis begrænsede bagagerumsplads og det dårlige udsyn bagud en smule ned i mit samlede billede.
Hvis jeg kan leve med disse kompromiser, får jeg til gengæld en elbil, der tilbyder en fantastisk køreoplevelse og masser af komfort. Absolut en bil der kan konkurrer med Tesla Model Y og Skoda Enyaq.
Priserne starter ved:
- Standard range: 333.900 kroner
- Long range: 369.900 kroner
Mere til historien
I forbindelse med testen af Xpeng G6 udgav jeg også en video om ting du skal tjekke, før du køber en elbil. Den video kan du se her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

