Kia EV9 GT bekræftes til Europa
I 2025 er Kia klar med den store Kia EV9 GT i 2025-modellen på det europæiske marked. Det bekræfter Kia.

Den helt store Kia EV9 GT forventes til Europa i 2025.
Den firehjulstrukne (AWD) drivlinje og motorkraften gør, at EV9 GT er den mest kraftfulde SUV, som Kia har produceret – nogensinde.
Den har 508 hestekræfter og leverer en rækkevidde på over 450 kilometer (WLTP).
LÆS MERE: Kia klar med den nye EV6 GT
Kørekomforten er god og understøttes af det elektronisk styrede affjedringssystem (ECS).
Den har også Road Preview System, som for første gang hos Kia, assisterer ECS-systemet. Det betyder, at den via avancerede sensorer og et frontkamera analyserer vejens overfladeforhold forude, som f.eks. huller i vejen.
Kia EV9 GT







Hurtig acceleration
Selvom Kia EV9 er stor, så kan GT-modellen accelererer fra 0-100 km/t på kun 4,6 sekunder.
-“EV9 GT tilbyder en engagerende køreoplevelse med komfort for alle i bilen, samtidig med et rummeligt bagagerum. Vi har taget udgangspunkt i den prisvindende EV9, med titlen World Car of the Year 2024 – og udviklet en selvstændig, højt ydende version, der vil tiltrække opmærksomhed, uanset hvor den kommer frem,” udtaler Marc Hedrich, President og CEO for Kia Europe.
Kia klar med to nye elbiler i 2025
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Unikke designelementer

Kia EV9 GT kommer også med nogle unikke designelementer – både ud- og indvendigt.
ndvendigt har rat- og læder-/Alcantara-sportssæderne fået GT-neon-detaljer. Mens den udvendigt har fået en GT-lysgrill med ”Energetic” lysmønstre, samt den har 21 tommer alufælge med et karakteristisk design. Og de forreste bremsekalibre er i neon-grøn med GT-navnet.
Der er også en GT-knap på rattet, som aktiverer GT Mode, hvilket udnytter bilens fulde potentiale.
Batteriet er på 99,8 kWh og den kan lade fra 10-80 procent på 24 minutter ved 800-volts DC-opladning.
LÆS MERE: Kia sætter prisen på EV9 markant ned
Har du brug for en bil med stor trækkapacitet, så har Kia EV9 GT en trækkapacitet på op til 2.500 kg.
Kia EV9 GT forventes til Danmark i løbet af sommeren 2025.
Kom tæt på Kia EV9
Mere til historien
Kia EV9 GT understøtter Kia Charge, som giver adgang til mere end 800.000 ladestandere i 28 lande i Europa.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

