Tesla Model 3 dumper oftere til syn end andre biler
En ny tysk rapport afslører, at Tesla Model 3 har flest fejl ved bilsyn.

En ny tysk undersøgelse fra TÜV (Technischer Überwachungsverein) afslører, at Tesla Model 3 har en alarmerende høj fejlrate ved bilsyn.
TÜV’s 2025-undersøgelse, baseret på over 10 millioner biler, viser, at Model 3 har flest fejl ved de obligatoriske bilsyn i Tyskland.
Model 3 ender sidst i testen, der analyserer både 2-3 år gamle og 4-5 år gamle biler.
Hver syvende Model 3 dumper det første bilsyn, hvilket placerer den i bunden blandt 111 testede biler i alderen 2-3 år.
Blandt de 4-5 år gamle biler indtager Model 3 den absolutte sidsteplads.
Tesla er en populær bil, der ofte sammenlignes med iPhone inden for bilverdenen. Denne popularitet har resulteret i et stort antal solgte biler.
Undersøgelsen viser, at Model 3 har en betydeligt højere fejlrate end gennemsnittet, især når det gælder bremser, aksler og lys. TÜV peger på manglende service og vedligeholdelse som en mulig årsag.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
Tesla ejere kører langt
Tesla Model 3-ejere kører i gennemsnit længere end ejere af andre bilmærker, viser undersøgelsen.
Model 3 havde i gennemsnit kørt 53.000 kilometer efter tre år, mens ”gennemsnitsbilen” havde kørt 42.000 kilometer. Men det kan det ikke alene forklare den høje fejlrate.
TÜV opfordrer Tesla til at forbedre kvaliteten og bilejerne til at være mere opmærksomme på service.
Måske mange Tesla-ejere stadigvæk er af den opfattelse, at der ikke er mange reparationer, vedligeholdelse og service på elbiler?
Det er værd at bemærke, at rapporten dækker ældre Model 3-modeller. Nyere udgaver kan have forbedret kvaliteten, men det vil først vise sig ved fremtidige syn.
Mere til historien
Du kan læse hele rapporten fra TÜV her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

