Nu kan pårørende hjælpe med Digital Post
Ny funktion i Digital Post: Få hjælp til at skrive til offentlige myndigheder.
Mange danskere bruger dagligt Digital Post til at kommunikere med offentlige myndigheder.
Hidtil har det været muligt for borgere at give pårørende læseadgang til deres Digital Post, men nu introduceres en ny funktion, der giver mulighed for både at læse og skrive på vegne af andre.
Denne udvidelse af funktionaliteten i Digital Post er et led i regeringens strategi for digital inklusion. Formålet er at gøre det nemmere for borgere, der har behov for støtte, at kommunikere med det offentlige, skriver Digitaliseringsministeriet i en pressemeddelelse.
Digitaliseringsminister Caroline Stage udtaler, at det er et vigtigt skridt i at sikre, at alle borgere har mulighed for at deltage i det digitale samfund.
Også Danske Regioner ser positivt på den nye funktion.
Formand Anders Kühnau fremhæver, at det kan lette kommunikationen mellem borgere og sundhedsvæsenet, eksempelvis ved at give pårørende mulighed for at besvare indkaldelser til undersøgelser.
Den nye funktion er et supplement til den eksisterende læseadgang.
For at benytte den skal borgeren give tilladelse til en pårørende eller en anden støtteperson. Adgang gives via borger.dk eller ved personlig henvendelse i Borgerservice.
Det er vigtigt at bemærke, at læse- og skriveadgangen kun gælder for Digital Post fra offentlige myndigheder. Virksomheder og borgere kan fortsat kun give læseadgang til deres post.
Vil du læse flere artikler som denne? Modtag et techoverblik gratis i indbakken 3 gange om ugen. Tilmeld dig her.
Mere til historien
Hjælperen bruger sit eget MitID til at logge ind på Digital Post og skifter derefter til borgerens profil for at læse, skrive og sende beskeder på borgerens vegne. Det vil fremgå af beskeden, at det er hjælperen, der har skrevet den på vegne af borgeren, som har behov for hjælp.