Hyundai går tilbage til fysiske knapper i bilerne
I de kommende elbiler fra Hyundai vil der være flere fysiske knapper end tidligere.

Tesla revolutionerede bilindustrien ved at introducere elbiler med store berøringsskærme som centralt kontrolpanel.
Denne innovation har inspireret mange andre bilproducenter til at integrere lignende infotainmentsystemer med færre fysiske knapper i deres modeller.
Nu går Hyundai mod tendensen og tilbage til flere fysiske knapper i deres kommende elbiler. Det skriver Insideevs.com.
LÆS MERE: Hyundai fremviser de første billeder af Ioniq 9
Grunden er, at ligeså imponerende de store berøringsskærme kan være lige så distraherende kan de også være for føreren af bilen.
Undersøgelser har vist, at førere som interagerer med touchskærme fjerner blikket fra vejen i betydelig længere tid end de, der betjener fysiske knapper. Dermed øges risikoen for ulykker.
Hyundai har derfor meldt ud, at de vil genindføre fysiske knapper til vigtige funktioner, som f.eks. betjening af klimaanlæg og lydstyrke.
Dette er knapper man i mange år har ”mærket”, at man har trykket på fremfor blot at betjene dette på touchskærme.
LÆS MERE: Hyundai Inster – se dansk pris og salgsstart
I dag har Hyundai touchknapper til betjening af klimaanlægget i deres Ioniq 5 og Ioniq 6.
Hyundais ændring kan også være en konsekvens af, at Euro NCAP har meldt ud, at de vil straffe biler i sikkerhedstests, hvis centrale funktioner gemmes bag touchskærme. Kriseramte Volkswagen har også meldt ud, at de vil gå tilbage til flere fysiske knapper.
LÆS MERE: Hyundai Ioniq 5 klar i ny faceliftet model
Amerikanske Rivian ikke tror på de fysiske knapper, men i stedet mener, at stemmestyring er vejen frem.
Vi har tidligere testet Kia EV9, som er en tech-kampvogn uden lige. Her er der dog også yderst mange knapper – selvom en del af betjeningen til nogle ting foregår på skærmen eller via stemmestyring.
Mere til historien
Danskerne er vilde med elbiler. Det viser salgstallene for oktober også. Her udgjorde elbilerne en betydelig andel af de nyregistrerede biler i oktober. 61,3 procent af de solgte biler var elbiler, hvilket er en ny rekord.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

