Audi lancerer nyt brand i Kina – uden ringene
Audi har lanceret AUDI på det kinesiske marked, der skal forsøge at tage kampen op mod de kinesiske elbilsproducenter.

Audi har lavet en stor ændring i brandingen på det kinesiske marked. Det er sket med et nyt logo, som er uden deres ellers meget velkendte fire ringe.
Logoet er netop fremvist i Shanghai og viser helt enkelt blot bogstaverne ”AUDI”, hvor det er skrevet med stort. Det skriver Audi i en pressemeddelelse.
Bilen, som er fremvist, er en ny E-concept elektrisk Sportback, der også er uden den ellers velkendte E-Tron branding. Det skriver The Verge.
Den nye bil er en ”blanding” af det velkendte Audi-DNA, men med flere innovationer. AUDI vil også kun sælge ”elektriske og intelligente biler”, hvor kunderne går meget op i det tekniske.
LÆS MERE: Audi A6 e-tron er lanceret med lang rækkevidde
AUDI er blevet til i samarbejde med den kinesiske gigant SAIC, der også står bag bilmærkerne MG og Maxus.
Audi solgte kun mindre end 10.000 biler i Kina i første halvdel af 2024.
Galleri af AUDI’s nye E-Concept bil











Er man til det nye AUDI, så kan man glæde sig over, at de vil lancere tre nye modeller på det kinesiske marked allerede i midten af 2025.
Bilerne er baseret på en 800 volts platform, som er udviklet af SAIC og Audi, der hedder Advanced Digitised Platform. Der er tale om mellemstore og store modeller.
AUDI E Concept, som netop er præsenteret, minder i dens mål meget om Audi A6 e-tron, men designet er langt mere futuristisk. Den har en oplyst rækkevidde på op til 700 kilometer (CLTC) og et batteri på 100 kWh.
Priser er endnu ukendte, men hvis den skal gøre sig forhåbning om at konkurrerer mod de kinesiske producenter, så skal prissætningen være skarp.
Forventningen er ikke, at AUDI kommer til Danmark. Men måske Audi, som vi kender det, vil kunne drage nytte af nogle af de erfaringer, som det vente AUDI vil være sig på det kinesiske marked.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Det er spændende om AUDI får succes med det nye brand. Volkswagen kæmper også hårdt på det kinesiske marked, samt har generelle problemer med økonomien for tiden, hvor det er meldt ud de planlægger lukning af tyske fabrikker.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

