Audi lancerer nyt brand i Kina – uden ringene
Audi har lanceret AUDI på det kinesiske marked, der skal forsøge at tage kampen op mod de kinesiske elbilsproducenter.
Audi har lavet en stor ændring i brandingen på det kinesiske marked. Det er sket med et nyt logo, som er uden deres ellers meget velkendte fire ringe.
Logoet er netop fremvist i Shanghai og viser helt enkelt blot bogstaverne ”AUDI”, hvor det er skrevet med stort. Det skriver Audi i en pressemeddelelse.
Bilen, som er fremvist, er en ny E-concept elektrisk Sportback, der også er uden den ellers velkendte E-Tron branding. Det skriver The Verge.
Den nye bil er en ”blanding” af det velkendte Audi-DNA, men med flere innovationer. AUDI vil også kun sælge ”elektriske og intelligente biler”, hvor kunderne går meget op i det tekniske.
LÆS MERE: Audi A6 e-tron er lanceret med lang rækkevidde
AUDI er blevet til i samarbejde med den kinesiske gigant SAIC, der også står bag bilmærkerne MG og Maxus.
Audi solgte kun mindre end 10.000 biler i Kina i første halvdel af 2024.
Galleri af AUDI’s nye E-Concept bil
Er man til det nye AUDI, så kan man glæde sig over, at de vil lancere tre nye modeller på det kinesiske marked allerede i midten af 2025.
Bilerne er baseret på en 800 volts platform, som er udviklet af SAIC og Audi, der hedder Advanced Digitised Platform. Der er tale om mellemstore og store modeller.
AUDI E Concept, som netop er præsenteret, minder i dens mål meget om Audi A6 e-tron, men designet er langt mere futuristisk. Den har en oplyst rækkevidde på op til 700 kilometer (CLTC) og et batteri på 100 kWh.
Priser er endnu ukendte, men hvis den skal gøre sig forhåbning om at konkurrerer mod de kinesiske producenter, så skal prissætningen være skarp.
Forventningen er ikke, at AUDI kommer til Danmark. Men måske Audi, som vi kender det, vil kunne drage nytte af nogle af de erfaringer, som det vente AUDI vil være sig på det kinesiske marked.
Vil du læse flere artikler som denne? Modtag et techoverblik gratis i indbakken 3 gange om ugen. Tilmeld dig her.
Mere til historien
Det er spændende om AUDI får succes med det nye brand. Volkswagen kæmper også hårdt på det kinesiske marked, samt har generelle problemer med økonomien for tiden, hvor det er meldt ud de planlægger lukning af tyske fabrikker.