Xpeng G6 får topkarakter i crashtest
Det er tredje gang i træk, at en af Xpengs elbiler har scoret topkarakter i crashtest.

Xpeng har pt. tre modeller på det danske marked. Disse er Xpeng P7, Xpeng G9 og Xpeng G6.
Der er samlet set solgt over 2.000 eksemplarer af Xpeng-bilerne på her i landet.
Høje karakterer i sikkerhedstests er helt sikkert noget, som tiltaler mange danske bilkøbere. Fælles for de tre Xpeng-modeller er, at de har scoret topkarakter i Euro NCAP’s crashtest.
LÆS MERE: Xpeng vil også producere elbiler i Europa
Senest er det Xpeng G6, der altså har fået 5 stjerner.
-”XPENG G6’s avancerede chassis- og karrosseristruktur samt omfattende sikkerhedsfunktioner er designet til at beskytte passagerer i tilfælde af kollision. G6 udnytter Kinas første integrerede støbeteknologi for både for- og bagaksler, hvilket gør den 83% stivere i chassiset sammenlignet med traditionelle chassis-konstruktioner. Dette bidrager til at håndtere kollisionskræfter effektivt, reducere accelerationen ved sammenstød og minimere risikoen for skader på passagerer,” sådan skriver Xpeng i pressemeddelelsen, som de har udsendt i forbindelse med topkarakteren.
Xpeng har lanceret konkurrent til Tesla Model 3
Xpeng G9 og Xpeng P7 modtog den femstjernede vurdering sidste år.
-“At modtage endnu en femstjernet vurdering fra Euro NCAP demonstrerer ikke kun de overlegne sikkerhedsegenskaber ved XPENGs køretøjer, men også virksomhedens fortsatte dedikation til at bygge biler, der prioriterer sikkerhed. Vores interne ingeniørteam skubber konstant grænserne for teknologi for at skabe førende køretøjer, der både robust beskytter deres passagerer og proaktivt undgår kollisioner,” udtaler Brian Gu, næstformand for bestyrelsen og vicepræseident for Xpeng.
Volkswagen og Xpeng øger samarbejdet
Mere til historien
Euro NCAP’s crashtest har det formål at hjælpe forbrugere og virksomheder til at sammenligne køretøjer. Dermed kan køberne trække det sikre valg. Testene afspejler virkelige vejscenarier og sætter standarden for sikkerhedstests i Europa.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

