Dansk energikæmpe sænker prisen på at lade elbilen
Har du tid, vil du fremover kunne spare penge ved, at lade din elbil på Norlys’ normale ladestandere.

Det bliver godt halvanden krone billigere at lade på Norlys’ normale ladestandere, mens prisen for lynladning sænkes med knap 50 øre per kWh.
Det skriver energi- og telekoncernen Norlys i en pressemeddelelse mandag.
Med prisjusteringerne varierer prisen på en Norlys-opladning nu alt efter hvilken slags ladestander, elbilejerne vælger. Således er der prisforskel på en almindelig ladestander og en lynlader.
Og det er en helt naturlig udvikling, mener Norlys.
– “Når du lynlader, vil du gerne kunne komme hurtigt videre, og den bekvemmelighed koster lidt mere, end hvis du har bedre tid,” udtaler Ellen Trolle, direktør i Norlys’ ladestanderforretning, i pressemeddelelsen.
Hun tilføjer, at der er mange danske elbilejere, der ikke mulighed for at få opsat deres egen lader, men som måske har en almindelig 22 kWh ladestander i nabolaget.
– “Vi vil også gerne gøre elbilen til en økonomisk attraktiv transportform for dem,” siger Ellen Trolle.
Vil gøre det mere attraktivt at skifte til elbil
Prisjusteringen gælder blandt andet de ladepunkter, som Norlys opstiller i forbindelse med vundne kommunale udbud. Ifølge Norlys drejer det sig om “tusindvis af ladepunkter”.
– “Vi vil gerne have endnu flere til at lade hos Norlys, og prisen spiller helt naturligt en stor rolle for, hvor du som elbilejer vælger at sætte bilen til opladning. Derfor sænker vi nu prisen, hvilket også gør det endnu mere attraktivt for danskerne at skifte fossilbilen ud med en elbil,” siger Ellen Trolle.
Prisen for ladning på de almindelige ladestandere sænkes til 2,49 kroner per kWh, og prisen på lynladning sænkes til 3,49 kroner per kWh.
Prisændringerne gælder dog kun på de offentlige ladestandere, som Norlys selv driver. På de ladestandere, som Norlys opstiller hos erhvervskunder har Norlys ingen indflydelse på prissætningen.
Mere til historien
Norlys åbnede forleden den første af 15 nye ladeparker. Ladeparkerne er planlagt til at åbne i løbet af det næste års tid. Læs mere om det her.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

