Snart slut med vanvidspriser på opladning af elbil
Vildt uoverskueligt! Sådan har det været med opladning af elbilen på bilferien.
Bilferien i elbilen kan potentielt være en økonomisk lussing, hvis ikke bilejeren er utroligt opmærksom, når der skal mere juice på batterierne.
Elbilsferien har uden for Danmark været “The Wild West”, skriver FDM. Heldigvis kommer EU nu elbilejerne til undsætning.
Der er flere eksempler på kaotiske pristilstande. Nogle har oplevet en forskel fra 160 til 400 kroner ved den samme lynoplader, hvor bilisterne på det samme tidspunkt har opladet 40 kWh. Forskellen var betalingsmidlet, der blev anvendt.
FDM skriver videre, at de har oplevet en forbruger, som betalte 550 kroner for 6,5 kWh.
LÆS MERE: Ford vil udvikle billigere elbiler
Reglerne sikrer, at opladepriserne på lynladerne kommer til at fremgå på skærmen. Desuden skal opladningen kunne startes med et betalingskort og ikke kun brikker eller apps. Standardopladere, der er langsommere, skal også tydelig vise, hvad prisen er.
EU-reglerne sætter ind over for forskelsbetalingen mellem apps/opladebrikker og skal gøre prisforskellen mindre mellem f.eks. apps og betalingskort.
Det nye EU-tiltag træder i kraft den 13. april 2024. Det dækker hele EU med over 700.000 opladepunkter.
Jeg synes, det er genialt, at EU forholdsvist hurtigt vrider armen om på ladeoperatørerne. Du husker nok vanvidspriserne på data- og opkaldsroaming på mobilområde, som det tog årtier at få sat en stopper for. Denne gang lader det til, at politikerne i EU er vågne.
TIP: Gode råd til opladeløsningen til din elbil
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
I Danmark har prisoplysninger på lynopladere været et krav siden 2022. Reglerne for langsommere opladere har ikke været håndhævet, lyder det fra FDM.