Påbud til 3 og indskærpelse af regler
Ikke alle danske mobilselskaber har fulgt reglerne om bindingsperioder. Afgørelse har tilbagevirkende kraft.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) slår nu i bordet og sikrer, at reglerne om binding til et mobilselskab for små erhvervskunder overholdes.
I en pressemeddelelse skriver SDFI, at “små erhvervskunder kan kun bindes i mere end 24 måneder, hvis de selv ønsker det.”
Afgørelsen kommer efter, at flere små virksomheder har rettet henvendelse til styrelsen om, om det er lovligt, at de er bundet til et mobilabonnement i 36 måneder. I nogle af sagerne har virksomheden ikke givet udtrykkeligt afkald på retten til maksimal binding i 24 måneder, skriver SDFI, som er tilsynsmyndighed på teleområdet.
SDFI har dermed indskærpet, at de eksisterende EU-regler, som blev stukket ud i 2021, skal følges.
EU-reglerne er lavet for at sikre, at små virksomheder kan skifte udbyder og få fuldt udbytte af konkurrencen.
Reglerne gælder ikke kun for mobilabonnement, men også for bredbåndsabonnement. Men hvis en virksomhed forhandler sig frem til en bedre pris til gengæld for en længere bindingsperiode, rummer reglerne altså også mulighed for det.
Brug af bindingsperioder i abonnementsaftaler på teleområdet
- For forbrugere må bindingsperioder maksimalt være 6 måneder.
- For små virksomheder må bindingsperioder maksimalt være 24 måneder – medmindre virksomheden giver udtrykkeligt afkald på denne ret.
(Små virksomheder er enkeltmandsvirksomheder og andre små virksomheder, som beskæftiger under 50 personer, og som har en årlig omsætning under 75 mio. kr.) - For store virksomheder kan bindingsperioder forhandles mellem virksomheden og teleselskabet inden for rammerne i konkurrenceloven.
- Reglerne om bindingsperiode findes i § 7 i bekendtgørelse om slutbrugerrettigheder på teleområdet.
Mobilselskab har fået et påbud
På grund af henvendelserne har SDFI gennemført et tilsyn og truffet afgørelse over for et mobilselskab, som benyttede 36 måneders binding i aftaler med små virksomheder uden at spørge virksomhederne, om de ønskede at give afkald på retten til 24 måneders binding, fremgår det af pressemeddelelsen.
Ifølge ITtwatch er det mobilselskabet 3, som har fået et påbud om rette ind. I afgørelsen lægger SDFI vægt på, at en generel vilkårstekst om afkald på rettigheder kombineret med kundens underskrift på aftalen ikke udgør et udtrykkeligt afkald.
– “Et udtrykkeligt afkald betyder, at erhvervskunden skal foretage en specifik aktiv handling, for eksempel krydse af i et afkrydsningsfelt – og erhvervskunden skal også have tydelig oplysning om indholdet af det udtrykkelige afkald samtidig med afgivelsen af afkaldet,” uddyber Thomas Ilum Damsgaard, kontorchef i SDFI, afgørelsen.
SDFI’s afgørelse har virkning for både nye aftaler og for allerede indgåede aftaler, som er oprettet siden 21. december 2020, hvor det nyeste sæt regler om binding trådte i kraft.
Styrelsen iværksætter samtidig et generelt tilsyn og anmoder alle mobilselskaberne om at redegøre for deres overholdelse af reglerne om maksimale bindingsperioder for små virksomheder.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Apropos telefoner: Vidste du, at det er muligt at ringe til julemanden? Og vidste du, at det ikke kun er børn, som ringer til ham? Også voksne har brug for en snak med ham, oplyser julemanden til Meremobil.dk. Vil du have nummeret, så klik dig videre her