Google og Meta får kort frist i cookies-sag
Digitaliseringsstyrelsen mener, at techgiganterne Metas og Googles brug af cookies er mangelfuld. Det er Meta ikke nødvendigvis enig i.
Techgiganterne Meta og Google lever ikke op til reglerne om brugen af cookies. Det gør Digitaliseringsstyrelsen klart i pressemeddelelse.
Styrelsen har derfor udstukket et påbud og givet en frist på fire uger til Meta og Google til, at få rettet op på en række mangler i deres brug af cookies.
Af pressemeddelelsen fremgår det, at påbuddene skal bringe de to techgiganters cookieløsninger i overensstemmelse med lovgivningen:
- At ændre samtykkeløsningen, så brugeren får mulighed for at opdele sit samtykke efter de overordnede formål.
- At give slutbrugeren en umiddelbar adgang til at trække sit samtykke til cookies og lignende teknologier tilbage, samt at gøre denne adgang tydelig for brugeren. Adgangen til at brugeren kan tilbagetrække samtykket samt vejledning hertil skal derudover være vedvarende tilgængeligt ved en direkte og tydeligt markeret adgang på hjemmesiden.
- At give både brugeren adgang til oplysninger om samtlige anvendte cookies og lignende teknologier. Oplysningerne skal være vedvarende tilgængelige, og beskrivelsen skal være i et klart, præcist og letforståeligt sprog.
– “Vi skal ikke finde os i det”
Digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) siger til Ritzau, at “vi skal ikke finde os i, at techgiganter eller andre misbruger vores data”.
– “Vi er nødt til at sætte nogle tydelige hegnspæle op for den digitale udvikling, og her er et aktivt tilsyn og håndhævelse af regulering et vigtigt skridt i den rigtige retning,” siger ministeren til nyhedsbureauet.
Det drejer sig altså om små datafiler, der gemmer oplysninger om brugerens præferencer og adfærd på en given side på internettet, og de mangler, som er påpeget, blandt andet om, at brugerne skal have et bedre overblik over de cookies, der anvendes på siderne, og at oplysningerne er skrevet i et præcist og letforståeligt sprog.
Desuden skal brugerne have mulighed for, at trække sit samtykke tilbage, hvilket skal være tydeligt markeret.
At det netop er Google og Meta, som styrelsen har udvalgt, begrundes med deres websiders mange månedlige brugere.
Meta: Vi er ikke enige
Både Meta og Google har i en partshøring haft mulighed for, “at gøre sig bekendt med og kommentere på beslutningsgrundlaget”, skriver Digitaliseringsstyrelsen.
På trods af høringen har styrelsen altså set sig nødsaget til give et påbud om at rette op på manglerne.
I en kommentar til sagen skriver Metas kommunikationsafdeling til Ritzau, at man gerne tager imod feedback “og fortsætter med at evaluere og opdatere vores fremgangsmåder, baseret på voksende forventninger”.
Men …:
– “Vi er ikke enige i konklusionerne i denne bestemte sag og fortsætter med at samarbejde med tilsynsmyndigheden om denne vigtige problemstilling.”
Det fremgår ikke af pressemeddelelsen om Digitaliseringsstyrelsen vil – eller kan – gribe til sanktioner eller anden form for straffeforanstaltning, hvis der ikke bliver rettet ind.
TROR DU AT FACEBOOK OG GOOGLE RETTER IND? Tror du, at Meta (Facebook) og Google vil rette sig efter Digitaliseringsstyrelsen? I sådan en sammenhæng er det LANGT lettere at være en kæmpe virksomhed fremfor en lille lokal webshop. Meta og Google kan trække myndighederne gennem et langt juridisk spil i lang tid, uden det reelt ændrer noget. Smid en kommentar herunder.
Mere til historien
Også EU-Kommissionen er på stikkerne. Kommissionen har bedt den kinesiske handelsplatform AliExpress om at fortælle, hvad selskabet gør for at beskytte forbrugerne mod ulovlige produkter som falsk medicin. AliExpress har indtil 27. november til at komme med et svar. Kommissionen vil handle derefter, fremgår det af en pressemeddelelse.