Truer AI nyhederne? Nyt plugin fjerner clickbait
En udvidelse til Googles Chrome-browser lægger i disse dage formentlig pres på forretningsmodel, som irriterer mange.
Står du i den lange kø af gratister, der bare hader clickbait og overskrifter som “Højst usædvanligt” og “Hold jer væk”, så er hjælpen lige ved hånden.
En af de seneste dages mest omtalte – og sikkert mest hentede – browserudvidelser kan nemlig tricket.
Det drejer sig om Chrome-udvidelsen Unbait. På et splitsekund kan den trylle Ekstra Bladets rubrik “Smadrer alle” om til noget med mere kød på: “Dansker smadrer konkurrenter i Critérium du Dauphiné”.
Ovennævnte handler om den danske cykelstjerne Jonas Vingegaards seneste triumf, og er måske ikke det værste eksempel på en lokke-rubrik i og med, at rubrikken følges af et billede, hvor Jonas Vingegaard med sejrsattitude triller over målstregen.
Unbait kan med kunstig intelligens læse sig om bag de ofte diffuse – og lokkende? – rubrikker.
Desuden kan Unbait endnu kun knække clickbait-rubrikker på nyhedssiderne fra Ekstra Bladet, B.T. og tv2.dk. Det er dog ikke vanskeligt, at forestille sig, at Unbait snildt og hastigt vil brede sig til andre sites.
Unbait virker i Googles Chrome-browser samt i Microsoft Edge, der er baseret på Chrome-platformen.
Formentlig vil en læser med brugen af Unbait på de nævnte nyhedssider hurtigt glemme clickbait som “Nu er det slut” og “Færdig”, som Unbait giver lidt mere kød på og gør til henholdsvis “Buschauffører skal acceptere kontanter” og “Håndboldlegende fyret i Flensborg”.
HVAD ER CLICKBAIT: …refererer til indhold, især overskrifter eller titler, der er designet til at tiltrække opmærksomhed og lokke brugere til at klikke på en bestemt artikel, video eller webside. Formålet med clickbait er at generere høje klikrater og øge trafikken til en given hjemmeside eller platform. Clickbait anvender ofte sensationelle eller provokerende overskrifter, der vækker nysgerrighed eller skaber en stærk følelsesmæssig reaktion hos læseren. Disse overskrifter er ofte misvisende eller overdrevne for at skabe interesse og lokke brugerne til at klikke på linket. Dog leverer selve indholdet sjældent det forventede eller indholdet er af lav kvalitet.
Så meget hokus pokus er det nu heller ikke
Bortsat fra at den fremadstormende AI-teknologi endnu engang er mere end et skridt foran de flestes fantasi, så har det altid været nemt for den nysgerrige og stædige, at komme om bag clickbait-overskrifterne.
Netaviserne bringer jo de fuldfede overskrifter på artikel-niveau. Ellers kan søgemaskinerne ikke finde artiklerne.
Et eksempel kan være denne fra Ekstra Bladet, som på forsiden hedder “Fjernvarmepriser stiger igen”, men i url’en kan man aflæse den reelle rubrik: /varmt-vand-stiger-656.000-kunder-ramt/.
Alternativt kan man altid anvende direkte links til netavisernes sektioner, hvor de fuldfede rubrikker bruges.
Med til Unbaits “fortræffeligheder” hører også, at udvidelsen ikke henter den originale rubrik, men “læser” sig frem til et bud på en rubrik, som i bedste fald kan kaldes dækkende.
CLICKBAIT SKADER KUNDERNE: Clickbait er med til at skabe flere klik og flere annoncevisninger, men et hurtigt klik ind på en artikel og tilsvarende hurtigt tilbage til forsiden skader faktisk annoncekunderne. Når du klikker og bruger ganske få sekunder på at afkode indholdet, aktiveres annoncevisningerne, men hvis du ikke bliver på artiklen, er annoncevisningerne reelt værdiløse. Det betyder færre klik på annoncerne og mindre tid til at påvirke læseren med et budskab. Så ja, clickbait skaber omsætning, men vores påstand er, at det på langt sigt skader kunderne og det, de får ud af annoncerne. Omvendt giver clickbait rigtig mange nye annoncevisninger, som kan sælges billigere, men som også performer dårligere.
Pisser læserne i bukserne?
Med Unbait i sin browser skærer man formentlig benene over på en forretningsmodel, som ene og alene er baseret på, at lokke læserne til at klikke og afvikle annoncer.
Hvor meget det betyder for forretningen hos de tre medier, som Unbait har udvalgt, som de første ofre, kan kun økonomiafdelingerne give et bud på. Men det hører med stor sandsynlighed ind under overskriften “Forretningshemmeligheder”, som Unbait meget vel vil kunne konvertere til en rubrik a la “Mediehuse mangler penge til journalistikken”.
Unbait vil nemlig formentlig koste knapper i mediehusene. Og måske helt ind på redaktionerne nu, hvor læsere af nyheder kan skyde sig selv i foden og underminere produktionen af nyheder …
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Mens danske læsere kan godte sig over Unbait, så er to af Instagrams oprindelige stiftere allerede i gang med at omskrive clickbait-rubrikker. Det sker i den AI-drevne nyhedsaggregator Artifact. Det er en app, som frejdigt beskriver, at Artifact vil “luge clickbait ud”. Det sker så kun så længe, at der er penge på redaktionerne til at skrive nyheder …