Elbilerne i EU har vilde vækstrater
Flere end 500.000 nye elbiler i EU i år. Danmark oplevede en imponerende stigning på 102,4 procent.

Elbilernes fremmarch i EU fortsætter. Det viser nye tal fra De Danske Bilimportører.
Elbilernes markedsandel i EU er således vokset fra 9,6 procent til 13,8 procent i maj 2023 sammenlignet med maj 2022.
I alt blev der ifølge De Danske Bilimportører indregistreret 129.847 elbiler i EU i maj. Det er hele 70,9 procent flere end sidste år.
Der var vækst i elbilsalget på de fleste af EU’s markedet, men det er Finland, Grækenland og Belgien, som har haft de største vækstrater på henholdsvis 230,1, 207,7 og 204,1 procent.
Danmark oplevede også en imponerende stigning på 102,4 procent. Det betyder også, at der kom mere end en halv million nye elbiler i EU fra januar til maj, hvilket udgør en stigning på 50,5 procent sammenlignet med sidste år.
I alt blev der på tværs af drivmidler i maj registreret næsten en million nye biler i EU, hvilket er en stigning på 18,5 procent sammenlignet med maj 2022.
– “Det er glædeligt, at der fortsat er bedring i bilsalget på tværs af EU. Udviklingen i antallet af elbiler illustrerer hvor stærkt det går, og det er positivt, at vi i EU så tidligt på året har ramt en halv million nye elbiler,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
Det er den 10. sammenhængende måned med vækst i EU, konstaterer De Danske Bilimportører.
De fire største markeder havde alle flere nyregistreringer end sidste år. Den samlede vækst i EU var større end i Danmark, hvor der var 3,8 procent flere nyregistreringer i maj 2023 end i maj 2022.
År til dato er bilmarkedet i EU vokset med 18 procent til 4,4 millioner registreringer.
Mere til historien
Blandt de øvrige drivmidler steg antallet af hybridbiler med 27,6 procent, mens plug-in hybriderne oplevede et lille fald på 0,6 procent i maj. Der kom 12,6 procent flere benzinbiler på vejene, men markedet for dieselbiler gik tilbage med 2,9 procent.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

