Elbilejere budt op til dans med afgift og moms
Brancheorganisation mener fokus på én million elbiler i Danmark i 2030 er punkteret.

Når elbil-ejerne putter ladestikket i bilen på hjemmeadressen får de elafgiften refunderet. Momsen for elafgiften får de også refunderet. Eller: Sådan er det ikke længere.
Nu skal de flere end 128.000 danske ejere af elbiler nemlig afregne momsen, men ikke selve afgiften.
Når det klippes ud i pap, så skal elbilejerne betale moms af en afgift, som de ikke betaler.
Omsonst? Nonsense? Fake News? Nej!
750 kroner mere om året
Ifølge brancheorganisationen Dansk e-Mobilitets og FDM’s beregninger vil den manglende momsrefusion koste en el-bilist, der kører 25.000 kilometer om året, i omegnen af 750 kroner om året, hvis bilen lades op derhjemme, skriver Avisen Danmark.
LÆS OGSÅ: To nye ladeparker på Fyn
Fokus bliver uskarpt
Dansk e-Mobilitets direktør, John Dyrby Paulsen kræver handling fra Christiansborg. Han mener, at det vil være at punktere ambitionen om én million elbiler i Danmark i 2030.
– “Fokus bør derfor være på at gøre det nemmere og mere attraktivt for danskerne at udskifte benzinbilen. Det håber vi, at politikerne er enige i,” siger John Dyrby Paulsen til Avisen Danmark.

Det er Skatterådet som har taget beslutningen om, at der skal betales moms af den elafgift, man som elbilejer ikke skal betale.
Skatteminister Jeppe Bruus (S) siger til Avisen Danmark, at Skatterådets afgørelse tages til efterretning, og at det er en del af regeringsgrundlaget, at hvis der er brug for yderligere initiativer til at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030, så ser regeringen gerne på det.
Elafgiften nedjusteres langsomt
Med til denne leg med afgift og moms hører også, at frem mod 2030 er det politisk bestemt, at elafgiften skal nedjusteres, hvilket betyder, at mens der i øjeblikket betales moms af en elafgift på en rund krone, så er det planen, at elafgiften i 2030 er faldet til 70,13 øre.
Allerede fra den 1. juli i år nedjusteres elafgiften til 87,13 øre. Det fremgår af Finansministeriets hjemmeside.
BLIV OPDATERET GRATIS: 4 gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Elafgiften er en afgift alle – minus elbil-ejere, der lader på hjemmeadressen – i Danmark betaler for hver kilowatt-time (kWh), de bruger i deres hjem.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

