Kan en abonnementspris gælde ”for altid”?
Oister er ramt af sure kunder, der føler sig snydt, fordi prisen alligevel ikke gjaldt ”for altid”, som Oister oprindeligt lovede.
Rigtigt mange kunder hos det 3-ejede lavprisselskab Oister husker kampagnerne, hvor et af budskaberne var, at ”prisen gælder for altid”. Løftet om en fast pris, så længe man havde lyst til at være kunde, har givetvis skaffet mange kunder.
Nu er det blot som om, at vi er nået til enden af ”for altid”.
På MereMobil.dk har vi modtaget flere henvendelser fra Oister-kunder, der føler sig taget ved næsen. Et opslag Trustpilot udløser også en lind strøm af utilfredse kunder. Også på Facebook er der sure kunder, og de ansvarlige for sociale medier, har rigeligt at se til, så stemningen ikke piskes for højt op.
– iPhone 8: Sådan forventes den nye iPhone at blive
Oister vil overfor MereMobil.dk ikke forholde sig til hvor lang tid ”for altid” er i telebranchen. Der henvises i stedet til, at abonnementerne i dag er mere tidssvarende.
– ”De abonnementer Oister tilbyder i dag, er mere tidssvarende ift. vores kunders faktiske forbrug, sammenlignet med de abonnementer, der blev tilbudt i perioden med ’for altid’ kommunikationen. Derfor mener vi, at størstedelen af vores kunder med fordel kan skifte over til et mere tidssvarende abonnement, som fortsat er billigere end det generelle markedsniveau,” udtaler Jesper Bennike, direktør i Oister, til MereMobil.dk.
En kunde spørger på Facebook til, om der i abonnementsbetingelserne fra 2012 stod, at kunden accepterede kommende prisstigninger. Oisters kundeservice henviser som svar til ændringer af betingelserne i 2016, hvilket gjorde de gamle abonnementsbetingelser ugyldige. At dømme efter kundernes reaktioner, er det langt fra alle, der synes, at være bekendt med ændringen i betingelserne.
– Momsfinte: Teleselskaber beholder måske moms på ubrugt taletid
Ekspert: Løftebrud er forventelige
– ”Det er usmart og klodset af Oister, men det er ikke sidste gang vi ser denne form for løftebrud. Det er en konsekvens af, at verden forandrer sig omkring Oister og de andre teleselskaber,” siger teleekspert Torben Rune fra rådgivningsvirksomheden Netplan.
Som telekunde skal man have en hvis form for realisme med sig, når der købes teleydelser, mener Torben Rune.
– ”Hvis pølsemanden siger, at en ristet pølse i dag koster 20 kroner, og at du ’for evigt’ kan købe pølsen til den pris, vil de fleste nok tænke, at det lød for godt til at være sandt. Det samme skal vi tænkte om markedsføringen fra teleselskaberne når ord som ’for altid’ indgår. Der kan jo ske mange ting, der ændrer forholdene for både teleselskabet og pølsemanden. Indkøbsprisen kan stige, moms og afgifter kan ændre sig osv. Derfor kan man ikke love en konstant pris for altid, hvis forretningen skal hænge sammen,” forklarer teleeksperten.
Torben Rune mener dog, at teleselskaberne nøje skal overveje uskrevne etiske regler, inden et løfte brydes.
– Galaxy S9: Nu er rygterne startet
Mere til historien
Hvis en indgået aftale ændrer sig har teleselskaberne altid en tidsramme de skal varsle prisstigninger inden for. Dette fremgår af abonnementsbetingelserne. Hvis vilkårene ændrer sig, i forhold til den indgåede aftale, løsnes kunden af en eventuel bindingsperiode, og kan frit flytte til et konkurrerende selskab.