Xiaomi trækker fra iPhone og Android i Kina – måske ’next big thing’
ANALYSE: Xiaomi har Apple-lignende strategi med en eksploderende fanskare inden for en voldsomt attraktiv målgruppe. Xiaomi slår iPhone og Android på flere punkter.
Den kinesiske producent Xiaomi kan måske være en gamechanger i mobilindustrien – i hvert fald i Kina. Spørgsmålet er, om det kan brede sig til andre lande.
Apple og Google sidder hårdt på smartphonemarkedet globalt, og det er vanskeligt, hvis ikke umuligt at se, hvem der har poweren til at bryde det over fem år gamle fastlåste duopol.
I 2014 sidder Android og iOS samlet på 93,8 procent af smartphone-salget (prognose). Androids andel var på 78,9 procent – Apple lå på 14,9 procent. Tredjepladsen har Microsoft og Windows Phone med 3,9 procent. Analysefirmaet IDCs prognoser, der rækker frem til 2018, levner ikke plads til de store forskydninger.
Selvom Apple ikke nødvendigvis repræsenterer stor innovativ udvikling, har det amerikanske brand alligevel noget i posen, som Android ikke har. Flere analytikere kalder det ”Apple Magic”.
iPhone bruges mere end noget andet
Apples iPhone kunder har over de seneste seks år brugt mere tid på applikationer, end kunder på nogen andre Android enheder i markedet, endda med en stor margin. Det viser tal i en rapport fra analysefirmaet Flurry.
Til trods for Apples 14,9 procents markedsandel er CEO Tim Cook og hans team, i stand til at tjene penge på brugerne. Apple Insider har tidligere skrevet, at Apple og Samsung samlet set, har taget stort set hele overskuddet i mobilbranchen i Q3 2013.
Apples iOS-system har tydelig føring i brugen af enhederne på nettet. Tal fra Netmarketshare viser en markedsandel i netbrug på 53 procent til iOS, mod 36 procent på Android.
Xiaomi bruges meget anderledes
Xiaomis telefoner er baseret på Googles Android-system, men helt overrasende, anvendes produkterne væsentligt anderledes, end andre enheder på Android-platformen.
Flurry har i januar 2014 foretaget en undersøgelse af 23.000 tilfældigt udvalgte enheder i Kina og Xiaomi er nu klart i front, når det kommer til brugen af applikationer.
Den gennemsnitlige Xiaomi kunde anvender 7 procent mere tid på apps end den gennemsnitlige iPhone-kunde i Kina. Til sammenligning brugte Samsung og HTCs kunder henholdsvis 14 og 27 procent mindre tid på applikationer, end iPhone-kunderne.
Det er første gang at en Android-smartphone har slået iPhone på dette punkt, hvor Apple traditionelt er meget stærke.
Flurry er dykket yderligere ned i resultaterne for at forstå kundeprofilen hos Xiaomi i Kina.
Sådan bruges tiden
Kunderne hos Xiaomi er glade for at benytte telefonen til særligt medieindhold og underholdning. Inden for denne kategori bruger kunderne 62 procent mere tid, end den gennemsnitlige kinesiske smartphone-ejer (både inden for Android og iOS).
Derimod bruges der 7 procents mindre tid på beskeder og sociale medier, samt 9 procents mindre tid på gaming.
Tidligere har analytikere kaldt Xiaomi for ”Kinas Apple”. Flurry mener dog mere, der er tale om ”Kinas Apple møder Netflix”.
Vigtig kundegruppe
Kunderne hos Xiaomi fordeler sig med 54 procent mænd og 46 procent kvinder, hvilket ikke er væsentligt forskelligt fra hvordan resten af markedet i Kina ser ud.
Derimod er der en overrepræsentation af kunder fra 13 til 34 år, hvor Xiaomi har flere kunder end konkurrenterne. Inden for brugerprofilerne ”Business Professional”, ”Parenting & Education” og ”Fitness Enthusiast” har Xiaomi langt flere brugere end smartphone-ejerne i Kina, gennemsnitligt.
Tallene opsummeres af Flurry til en brugerprofil, der peger i retning af unge inden for business, sandsynligvis college-uddannede, der er et hurtigt voksende segment i Kina. Denne gruppe betegnes som en af de største drivkræfter inden for Kinas nye forbrugerdrevne økonomi.
Alene i år forventes 7 millioner kinesere at komme ud fra videregående uddannelser. Det er en stigning på 1,1 million fra 2010. I 2020 estimeres det at Kina uddannede talentmasse vil runde 195 millioner menneskeder – mere end hele USAs samlede arbejdsstyrke i det år, skriver Flurry.
Udsolgt på få minutter
Mange af Xiaomis kunder sammenlignes med Apples ”fanboys” der har stræk loyalitet overfor varemærket.
Når nye Xiaomi produkter frigives til onlinesalg i Kina, kan der meldes udsolgt inden for relativt få minutter. Den nyeste enhed, Xiaomi Mi3 fik udsolgt på kun 17 minutter, da produktet blev introduceret i Singapore.
Selvom det går godt for Xiaomi netop nu er der analytikere, der tvivler på, at producenten på den lange bane har dybe lommer nok, til at modstå konkurrencen fra koreanske Samsung og det lokale brand Huawei.
Xiaomis første telefon kom i 2011. I 2013 rundede salget 18,7 millioner telefoner, hvilket er mere end i fordobling, når der sammenlignes med 2012. I første halvår 2014 solgte Xiaomi over 26 millioner smartphones.
Hvad er Xiaomi Mi3?
Xiaomi Mi3 kom på markedet fra slutningen af 2013 til starten af 2014. Telefonen har et design udført i aluminium og magnesium med en, ifølge CNET, solid byggekvalitet og kraftfuld ydelse. Brugerinterfacet er godt og prisen lav.
Mi3 har ikke 4G LTE, men CNET roser Xiaomi for deres evne til at producere hardware af høj kvalitet, uden at prisen eksploderer.
Xiaomi Mi3 har 5 tommer skærm med Full HD opløsning, 13 megapixels kamera samt Qualcomm Snapdragon 800 quad-core processor på 2.3 GHz. Altså specifikationer, der sagtens kan konkurrere med, hvad markedets øvrige producenter har at byde på.
Prisen er omkring 1.800 danske kroner. Hertil skal så lægges told, moms, fortjeneste osv., for at prisen er sammenligning med andre telefoner.
Inspiration fra Apple
Xiaomis CEO Lei Jun siges at være stærkt inspireret af Apple og Steve Jobs. Lei Jun skulle endda have kopieret en del af Steve Jobs image, inklusiv jeans og mørke bluser. Han laver også Jobs-lignende produktpræsentationer med jublende tilhører i salen.
– Link: Se Xiaomi 2012 præsentation
Man kan kritisere Xiaomi for at kopiere, hvad andre allerede har gjort tidligere, men her er firmaet ikke væsentligt forskelligt fra hvad Apple gør.
Det vigtigste er brandopbygningen i fanskaren. Med et slogan ”Just for fans” sender Xiaomi et særligt signal om, at her skal du være en særlig tilhænger, for at kunne gå rundt med en sådan telefon. Xiaomi er ikke for alle – kun for fans. Det er meget forskelligt fra andre Android producenter, der tydeligt kommunikerer, at deres produkter er for alle.
Vi ved naturligvis intet om hvorvidt Xiaomi får succes uden for Kina, eller om de bliver opkøbt. En ting er dog sikkert. I underskoven af Android og iPhone arbejder små iværksættere med at blive ”next big thing”.
Mere til historien
Indtil videre har vi intet hørt om en introduktion af Xiaomi på det danske marked. Danskerne er generelt meget loyale overfor etablerede brands, og det er sjældent at teleoperatørerne, der står for det største telefonsalg, her i landet, giver plads til nye ukendte varemærker. Det seneste eksempel er Huawei.
En anden ny kinesisk producent er Oppo. I de mere nørdede Android kredse tales der således meget om Oppo Find 7. Det samme er tilfældet for OnePlus med produktet OnePlus One. OnePlus og Oppo har i øvrigt en fælles ejerkreds. Men indtil videre er det altså Xiaomi som internationale analysefirmaer og analytikere kigger nærmere på.
Se også:
– Video: Test af Xiaomi Mi3