De 10 hotteste forbrugertrends i 2014
FREMTID: Hvad bliver hot i 2014? Her er de 10 vigtigste digtale forbrugertrends for det kommende år.
Applikationer, eller bare ”apps”, er blevet en vigtig del af alle elektronikforbrugeres hverdag, og de vil få endnu mere plads i vores bevidsthed i 2014.
Ifølge en undersøgelse fra Ericsson ConsumerLab er apps den vigtigste forbrugertrend i 2014.
Herunder har vi opsummeret rapporten og dens 10 punkter, så du kan få en indblik i, hvad der forventes at være på dagsordenen i 2014, når man spørger forbrugerne.
Rapporten er baseret på interviews med over 100.000 personer fra mere end 40 lande og 15 megacities.
– Her er årets app-hits på iPhone og iPad
1. Apps er smart vigtigere end telefonen
Udbredelsen af smartphones har ændret vores online hverdag, men fremover vil den mobile enhed, blive anvendt på en ny måde. Det bliver snart mere vigtigt, at have de rigtige applikationer, end den nyeste telefon. Forbrugerne kigger efter velfungerende apps på tværs af alle sektorer i samfundet.
2. Biometrisk adgangskode
Indførelsen af TouchID fingeraftrykslæser i iPhone 5S var måske ikke en dårlig idé. 52 procent af smartphone-brugerne vil gerne anvende fingeraftryk som adgangskode, og hele 48 procent er parat til øjengenkendelse eller iris-scan. I undersøgelsen tror 74 procent på, at biometriske koder bliver almindeligt i løbet af 2014.
3. Overvåg dig selv
Vi har allerede set forskellige muligheder for at monitorere sig selv. Et eksempel er Fitbit samt det faktum, at mange tracker sig selv på tjenester om Endomondo. Dette forventes at blive meget mere almindeligt i 2014. Så måske vil endnu flere tælle skridt og måle puls og blodtryk. 40 procent vil have, at deres telefon holder styr på deres fysiske aktiviteter. 56 procent vil gå skridtet videre, og lade deres blodtryk og puls måle, ved hjælp af en ring.
4. Online hele tiden
Forbrugerne koncentrerer sig ikke længere kun om taledækning på deres telefon. God dataforbindelse er blevet utrolig vigtig, og når forbindelsen er dårlig, giver det utilfredshed. 2014 forventes derfor at give endnu bedre 4G LTE dækning, da teleselskaberne er meget opmærksomme på udviklingen.
– Danskerne er trætte af selfies
5. Mobilen er primær adgang til nettet
Langt fra alle steder i verden er der så god internet-forbindelse som i Danmark, og den såkaldte ”digitale kløft” bliver ikke mindre af, at en computer ikke længere er nødvendigt for at få adgang til internettet. 51 procent af de adspurgte i undersøgelsen mener, at deres mobiltelefon eller smartphone, er den vigtigste enhed, når det handler om adgang til nettet.
6. Vi vil ikke bruge nettet mindre
Internettet er en integreret del af vores liv med alle de fordele og ulemper det giver. 56 procent er bekymrede for privatlivets fred, men kun 4 procent vil på den baggrund anvende internettet mindre.
7. Vennerne har stor indflydelse
Når vi skal forbruge medier, er vennerne utroligt vigtige. 38 procent ser flere gange om ugen videoer, som er blevet anbefalet af vennerne. Disse har også næsten lige så stor indflydelse, når det kommer til vores læse- og lytte vaner.
8. Dataforbruget skal være korrekt
Der er kommet en trend omkring, at forbrugerne benytter en app til at forstå dataforbruget bedre. 41 procent vil gerne vide, hvor meget data de bruger, og 33 procent vil gerne gennem en app sikre, at de faktureres korrekt. 31 procent af forbrugerne ønsker ikke at overstige abonnementets dataloft. 37 procent benytter apps til at teste nethastigheden.
– Danskerne vil have bedre mobildækning
9. Sensorer holder øje med os
Interaktive tjenester er for mange almindelige, og derfor tror 60 procent af smartphone-ejerne, at de vil være normalt at have sensorer i sundhedsplejen, hjemmet, biler, offentlige transportmidler og på arbejdspladser ved udgangen af 2016.
10. Vi ser TV over alt
Tv-forbruget er ikke længere noget, der kun sker i sofaen. 19 procent af den samlede mængde streamede tv/video foregår på smartphones og tablets. I fremtiden vil vi i mere udbredt grad være på farten, mens der streames – og en film kan godt begynde hjemme og fortsættes på pendlerturen. Det vil også blive almindeligt at skifte device, undervejs i forbruget af tv/video.
Mere til historien
De digitale trends er tæt forbundet med udbredelsen af smartphones. Det tog fem år, at nå 1 milliard smartphone-abonnementer på verdensplan, men det vil ifølge Ericsson kun tage to år, at nå 2 milliarder. Du kan læse hele Ericsson rapporten på dette link.