Kan AI sige “nej”? Nej, det kan AI ikke

Det skal være slut med dårlige undskyldninger fra kunstig intelligens. Det har Aalborg Universitet sat sig for.

et skærmdump med AI-svar
Generelt skaber det mest frustration, når man får en blank afvisning fra kunstig intelligens. Det opleves bedre, når man får svar med alternative løsninger, viser forskningen. (Skærmdump fra pressemeddelelsen fra Aalborg Universitet)

Kunstig intelligens skal blive bedre til at sige “nej”. Ganske simpelt.

Det mener forskere på Aalborg Universitet – og gør noget ved det.

Det er Joel Wester, som har forsket i, hvordan store sprogmodeller siger “nej”. Og han og hans kolleger er kommet frem til, at brugerne af kunstig intelligens typisk er mest positive over svar, hvor chatbotten giver alternative svar, der omgik den oprindelige anmodning.

– “Det at omdirigere brugere mere smidigt kan gøre chatbots mere høflige og positivt påvirke interaktionerne med brugerne, så de undgår at blive så frustrerede, at de helt opgiver interaktionen,” udtaler Joel Wester i en pressemeddelelse.

Han giver følgende eksempel: Hvis en AI ikke kan booke en flyrejse på grund af manglende tilgængelighed, kunne den foreslå alternative datoer eller nærliggende lufthavne.

Ofte kan et spørgsmål til en chatbot blive for kompliceret, og så kan svaret uden yderligere kommentarer sagtens været noget i retning af “Jeg er ked af det, men jeg kan ikke hjælpe med den anmodning”.

– “Vi oplever alle situationer, hvor AI ikke kan gøre det, vi beder om. Vores resultater tyder på, at en bedre tilgang ville være at omdirigere brugerne til nyttige ressourcer, som YouTube-videoer, der underviser i emnet. Det kan også være andre ressourcer, der giver brugeren en måde at komme videre på,” udtaler Joel Wester.

Det betyder dog ikke, at kunstig intelligens og chatbots fremadrettet kan hjælpe dig med alverdens spørgsmål – f.eks. ulovlige ting som skattesnyd – men det betyder, at man kan undgå frustration i lang række andre situationer, forklarer Joel Wester.

Forskerne på Aalborg Universitet har benyttet sig af kvalitative data fra 51 personer med en gennemsnitsalder på 41 år i spændet 20 til 80 år og med en kønsfordeling på 26 kvinder og 25 mænd.

Joel Wester har præsenteret forskningen ved en række toprangerede konferencer inden for datalogi.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.


Mere til historien

Kunstig intelligens – eller bare AI – er et af mange emner vi følger tæt og skriver om, når vi finder det relevant. Læs om kunstig intelligens her

Kunstig intelligens skaber bekymring hos forældre

En ny undersøgelse viser, at forældre er bekymrede for børns brug af kunstig intelligens.

(mere…)
AI-robotten Daisy skal fange svindlere – se den sjove video her

Teleselskabet O2 i England har AI-robotten Daisy til at hjælpe med, at fange de mange svindlere.

(mere…)
Denne AI er for vild

PODCAST: Jeg var ’mindblown’ da jeg første gang hørte, hvad denne AI-model kan.

(mere…)
Vi beholder telefonen i længere tid

Danskerne skifter ikke telefon ligeså ofte, som tidligere. Det viser en ny undersøgelse.

(mere…)
Ny app bringer Geminis AI-funktioner til iPhone

Så er Gemini blevet til en app som iPhone-brugerne kan anvende.

(mere…)
Kunstig intelligens i legetøj: Eksperter advarer om etiske dilemmaer

AI er nu også i legetøj til små børn, mens de større børn har AI-venner. Eksperter er bekymret og advarer om etiske dilemmaer.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram