Disse danskere driver streamingen fremad

Især to tv-stationer streames af de danskere forbrugere, og udgør knap halvdelen af danskernes streamingforbrug.

en kvinde kigger ind i kameraet
Lise Rønne og TV 2s nye underholdningsprogram “Forræder” har premiere fredag den 28. juli. (Foto: TV 2)

I forhold til samme kvartal sidste år er danskernes streamingforbrug steget med 12 procent.

Det viser en analyse fra TV 2 Data & Insight.

Måske vil man tro, at det er de yngre generationer, som hænger i sofaerne eller ligger på sengen og streamer i et væk.

Det er det ikke. Det er de +50-årige danskere, som driver tallene op. Og faktisk er det de endnu ældre seere, som har taget streamingen til sig.

– “Det er brugerne over 50 år, der driver fremgangen, særligt blandt de 61-70-årige og de 71+-årige, hvor forbruget stiger med henholdsvis 39 procent og 65 procent,” forklarer Nanna Maria Bock Jeppesen, analysekonsulent hos TV 2 Data & Insight.

Stigningen på 12 procent svarer til en stigning på syv minutter dagligt, og i forhold til samme kvartal sidste år er væksten allerstørst blandt de +71-årige.

– “Vi har tidligere talt om, at de 51-60-årige er de nye superstreamere, fordi netop denne aldersgruppe har et særligt højt streamingforbrug sammenlignet med øvrige aldersgrupper. Nu ser vi, at de +61-årige virkelig er kommet med ombord, og at de overhaler flere af de yngre aldersgrupper målt på dagligt streamingforbrug,” siger Nanna Maria Bock Jeppesen.

Ifølge TV 2 Data & Insight er det især indhold fra TV 2 og DR, der streames på de danske skærme. De to tv-stationer udgør knap halvdelen af danskernes streamingforbrug i første halvår.

For danskere i alderen 3 til 50 år ligger forbruget i andet kvartal 2023 stort set på niveau med samme periode sidste år.

Ændring i teknisk set-up påvirker tallene

Tallene kan dog ikke udelukkende forklares med en markant adfærdsændring blandt de +61-årige. Forklaringen skal også findes i det tekniske set-up hos distributørerne, hvor en større andel af seningen nu er internetbaseret og derfor klassificeres som streaming i stedet for broadcast. Og brugerne over 50 år bruger i høj grad distributørernes tjenester, når de skal streame.

– “Der er fortsat store forskelle på, hvor de forskellige aldersgrupper forbruger deres streamingtid. Mens de yngre streamere er i front i forhold til streaming på de internationale tjenester, streamer +51’erne især gennem distributørerne.”

– “Her kan vi se, at de ældre seere i højere grad tager deres adfærd med sig fra den traditionelle broadcast-distribution med en stor andel af forbruget gennem de lineære kanaler,” siger Nanna Maria Bock Jeppesen.

Broadcasterne fører an

Den største gruppering af streamingtjenester er fortsat broadcasternes streamingtjenester, der med en aldersmæssigt bredere appel end de to øvrige står for 39 procent af streamingforbruget i andet kvartal 2023, viser analysen.

73 minutter per dansker

For første halvår 2023 lander det gennemsnitlige daglige streamingforbrug på 73 minutter per dansker, hvilket er ti minutter mere end første halvår 2022.

Broadcasternes streamingtjenester står samlet for 41 procent af forbruget, de internationale for 30 procent og distributørerne, der oplever den største fremgang, står nu for 29 procent.

TV 2s og DR’s indhold, der kan streames på både TV 2 Play og DRTV og på distributørernes streamingtjenester står samlet for 49 procent af det samlede streamingforbrug.

Public service-udbydernes indhold er altså fortsat i høj kurs blandt de danske streamere. TV 2 står isoleret set for 27 procent af seertiden, mens DR’s indhold tegner sig for 22 procent.

Mere til historien

Mens TV 2 og DR kan notere et højt niveau af troskab fra de danske streamere, så er Viaplay i vanskeligheder og Netflix i fremgang. Læs mere om det her

Dansk musik hitter – se listen her

TOP 10: Her er de mest populære sange i 2024 fra en af de store danske tjenester.

(mere…)
Max sætter en stopper for ubegrænset kontodeling

Nu skal det være slut med at dele adgangen til sin Max-konto med vennerne.

(mere…)
Hver tredje dansker overvejer at skære ned på streamingtjenester

Mange danskere har flere streamingtjenester, men hver tredje overvejer, at skære ned på antallet.

(mere…)
Priserne stiger endnu engang på Disney+

Det bliver atter dyrere at være abonnent på streamingtjenesten Disney+, som rammes af endnu en prisstigning.

(mere…)
Danskerne må se langt efter reklame-abonnement hos Netflix

Netflix har netop afsløret, at de ikke har aktuelle planer om at lancere deres reklamefinansierede abonnement i Norden.

(mere…)
Netflix har hævet prisen igen

Der har været prisstigninger i flere lande og nu følger Danmark efter. Det er alle abonnementerne, som bliver dyrere.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram