Mobiltelefoner og tablets udfordrer børns læselyst
Danske elever i 4. klasse ligger historisk lavt i stor international undersøgelse.
Læsning i de mindre klasser har fået en hård konkurrent.
Det viser den seneste internationale læseundersøgelse Pirls. Her klarer danske 4.-klasse-elever sig historisk dårligt, skriver Politiken.
Konkurrenten ligger lige i hånden i på børnene. Og det er ikke overaskende mobiltelefonen og dens herligheder som spil og sociale medier, som snupper børnenes tid foran blandt andet bøger.
Det bekræfter elever i 4. V på Øster Farimagsgades Skole i København overfor Politiken.
En pige fortæller, at hendes mobiltelefon “fylder rimelig meget”, og at hun have svært at lægge den fra sig.
Klassekammeraten Nimbus Kornum bruger ifølge sig selv ikke sin telefon “vildt meget”, siger han og uddyber:
– “Jeg bruger den to-tre timer om dagen. Det lyder af meget, men i forhold til andre, som bruger den fem timer om dagen, er det ikke sygt meget,” siger Nimbus og fortæller, at meget af hans tid på mobilen foregår på Snapchat, som er et af de sociale medier, der er blevet diskuteret kraftigt den seneste tid. Især efter chatbotten My AI er lanceret.
Behov for quickfix
Klassens dansklærer, Marianne Søvsø, kan godt genkende det billede, den nye Pirls-undersøgelse – og børnene – tegner.
Hun fortæller til Politiken, at den vedholdenhed og fastholdelse, som det kræver at læse og fordybe sig, er udfordret af mobiltelefoner og tablets.
– “Jeg oplever i højere grad, at børnene har behov for at zappe og for at få et quickfix i forhold til at blive underholdt. Der kræver det mere at læse,” forklarer hun.
Marianne Søvsø har snart været lærer i 20 år og tilføjer, at hun oplever at flere elever synes, at læsning er lidt tungt og kedeligt. Og det er problematisk, når hele læseforståelsen ligger i at kunne fordybe sig og koncentrere sig.
Læseglæden går ned
Pirls er forkortelsen af “Progress in International Reading Literacy Study”, som er en undersøgelse af 4.-klasse-elevers læsekompetence og læseforståelse.
Undersøgelsen foretages hvert femte år, og Danmark har været med siden 2006.
I den seneste undersøgelse har 65 lande og regioner deltaget. I Danmark har 236 skoler medvirket, siden 2016 er læseglæden hos de danske elever læser gået ned.
GUIDE: Sådan begrænser du spil og apps så de ikke stjæler dine personlige data
Mere til historien
I 2021 havde så godt som alle – 99 procent – af de unge mellem 12 og 18 år en profil på mindst ét socialt medie. Det fremgår af rapporten “Mediernes udvikling i Danmark 2021”, som er udgivet af Kulturministeriet. Dertil kommer børn under 12 år …