Er du en ukritisk medieforbruger?
Danskerne er store medieforbrugere, men sikkerheds- og privatlivsindstillinger og digitale spor, interesserer os ikke ret meget.
Vi danskere er dygtige medieforbrugere. Det gælder på både de traditionelle samt de nye digitale medier. Uheldigvis er vi også ukritiske medieforbrugere, viser en rapport IT-Universitetet har udarbejdet for Kulturstyrelsen og Medierådet.
Der er adgang til utroligt mange medier, og de nye medier er vi gode til at tage til os og bruge i dagligdagen. Det gælder tjenester som E-boks, Facebook og en masse af de smarte programmer og apps der er tilgængelige.
I det digitale moras forholder vi os ikke nødvendigvis kritisk til, hvad den lette og smarte adgang betyder. Danskerne er nemlig ikke særligt opmærksomme på eksempelvis privatlivsindstillinger, eller hvad der sker med vores digitale spor og data.
Undersøgelsens deltagere havde særligt interesse for det lokale der sker i hverdagen, og ikke nødvendigvis de store samfundsdebatter.
– ”Måske ikke så overraskende er folks primære fokus på det gode, stille liv, der hvor de bor. Selvfølgelig interesserer man sig for flygtningedebat og folketingsvalg, men mange bruger mest bare medierne til at håndtere hverdagen, både i forhold til information og kommunikation. Man kan sige, at vi er kompetente til husbehov, men vi stiller ikke mange spørgsmål eller udnytter mediernes mange muligheder, blandt andet for at deltage aktivt,” siger lektor Gitte Stald, som har ledet projektet.
Rapporten anbefaler, at der gøres mere for, at motivere borgerne så de i højere grad blander sig i samfundets store spørgsmål.
Mere til historien
20 danske familier har deltaget i undersøgelsen, og givet lov til, at man har observeret deres hverdagsliv. Du kan hente rapporten ”Media literacy i en dansk kontekst” på Kulturstyrelsens hjemmeside.