Derfor er DAB-radio i bilen et ’no go’

WEB-TV: Udfald og dårlig lydkvalitet er min oplevelse af DAB-radio i bilen efter en længere testperiode.

Eftermonter en DAB-radio

DAB-radio i bilen (Foto: MereMobil.dk)

DAB-radio i bilen (Foto: MereMobil.dk)

Som gammel radionørd hører jeg altid radio i bilen. Enten gammeldags FM eller et podcast om et eller andet der interesserer mig.

Ind i mellem rasler politikerne med sablen om nedlukning af FM-frekvenserne til radiobrug. Derfor ser jeg ind i mellem på, hvordan jeg undgår, at mit radioforbrug bliver hægtet af.

Hen over sommeren har jeg testet en (eftermonteret) DAB-radio til bilen. Tiny Audio C5 DAB+ bilmodtageren koster mellem 1.600 og 2.000 kroner, alt efter hvor du kigger.

DAB-radio er overhalet af smartphones

Modtag på DAB og lyt på FM

Konceptet med Tiny-radioen er simpelt. Dobbeltklæbende tape sætter den fast et egnet sted i bilen. Strømmen kommer fra strømstikket i kabinen, og antennen er en vinduesmonteret klisterting.

Når du er kommet dig over virvaret af ledninger, er du klar til det smarte. Tiny Audio C5 modtager signalerne fra DAB-sendenettet, og sender dem videre på en selvvalgt FM-frekvens, som den indbyggede radio blot indstilles på.

Jeg kan som sådan ikke klage over DAB-modtageren. Den gør hvad den skal, men jeg er i testperioden blevet bekræftet i, at DAB er ualmindeligt uegnet til sådanne løsninger.

Dårlig lydkvalitet

DAB har flere gange været markedsført som ”radio med lyd i CD-kvalitet”. Det er bare LANGT fra tilfældet. Ifølge DKradio.dk sender Radio 100 på DAB i mono med 80 kbps bitrate, mens DR P3 ligger på 160 kbps.

På nettet kan de to stationer lyttes med henholdsvis 128 og 192 kbps. Så er jeg umærket klar over, at vi kan tale en lang sang om lydkomprimering og meget andet teknisk halløj, men lyden er dårligere end på FM-radio – længere er den ikke. Og samlet set en dårligere end-user-oplevelse end FM.

Som indspark til denne artikel, som er temmelig præget af mine egne holdninger til DAB, kommer redaktions netværksnørd med følgende indspark.

– ”Fejlen er sådan set DAB. Det bliver bedre med DAB+ og komprimeringen AAC-HC. F.eks. DR P4 kører desværre kun 88 kbps og det kan høres. Skruer de op til 96 kbit/s, så vil 9 ud af 10 ikke lægge mærke til, at det er DAB+ de lytter til sammenlignet med FM. Dette skyldes at deres modtageudstyr er for dårligt, og så er MP3 generationen desværre ikke særligt kritiske længere,” lyder det fra Johnny K. Olesen. 

Utrolig ringe modtagelse

Jeg har for det meste oplevet virkelig ringe modtageforhold, hvilket du kan se og høre i videoen øverst i artiklen.

Der er ingen tvivl om, at en ekstern antenne monteret ude på bilen ville være en fordel. Dertil kommer et meget begrænset udvalg af kanaler. Jeg er som sådan heller ikke sikker på, at den rudemonterede antenne er en optimal løsning.

En tekniknørd som mig får mere ud af, at modtage netradio via mobilen. Denne kan forbindes via Bluetooth til min Jabra Freeway højtaler, som kan levere signalet på FM til bilradioen. Så er jeg i øvrigt heller ikke låst til et begrænset antal kanaler, som myndighederne “har bestemt”, men kan lytte til radio fra hele verden.

DAB ligger i frekvensområdet 174-240 MHz, der tidligere blev anvendt til analog TV-sending. DAB L-båndet ligger fra 1452 til 1479,5 MHz.

Mere til historien

På europæisk plan er der stor uenighed om DAB-teknologien. Storbritannien har udskudt lukningen af FM på ubestemt tid. KEF, de tyske licensmyndigheder, stoppede i 2009 licensstøttet til DAB.

Tags: ,

Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go’ Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.