Facebook klar til at betale for din ulovlige musik

I de kommende år vil Facebook forsøge at tage markedsandele fra YouTube. Derfor er it-giganten klar til at betale for den musik brugerne krydrer videoklip med.

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Ophavsret er ikke noget man skal se stort på. Det kan komme til at koste boksen, hvis man tror at et billede der er tilgængeligt på internettet bare kan snuppes og bruges.

Eller for den sags skyld, at tidens varmeste hit skal være lydspor på familiens seneste ferieklip og skabe stemning, når det postes på de sociale medier.

Netop det sidste er Facebook klar over er et kæmpe problem, og et problem der bruges masser af kræfter på.

 – Facebook skal slå hårdere ned på falske nyheder

Derfor er den amerikanske it-kæmpe nu klar til at betale hundreder af millioner af dollars, så Facebook-brugerne lovligt kan lægge sange ind i de filmklip, som de lægger op på verdens største, sociale netværk. Det skriver Berlingske Business.

Facebook vil nemlig ikke kun meget gerne have brugerne til at lægge videoklip ud, de belønner også videoklip med en højere status i den berømte – og berygtede – algoritme, der styrer brugernes opslag – og ikke mindst, hvad der vises på brugerens væg.

Videoklip fastholder nemlig brugerne på sitet. De bruger mere tid på videoklip, og dermed eksponeres reklamerne bedre og mere – og det betyder klingende mønt til Facebook.

Men når en bruger overtræder ophavsretten, og der klages fra ophavspersonen, så bruger Facebook tid på, at fjerne videoklippene.

 – Så meget YouTube ser vi hver dag

Facebook er klar med pengepungen

I følge det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg har Facebook forhandlet med musikrettighedshavernes organisationer i månedsvis. Og selv om der nok går et par år før Facebook har et identifikationssystem i stil med YouTubes klar, er Facebook klar til, at betale stort for at musikken ikke driller forretningsmodellen.

Det sker efter Facebook for nylig lancerede filmtjenesten Watch i USA. Watch skal streame originalt indhold og Facebook er dermed klar til at tage kampen op med YouTube.

I følge Berlingske Business sagde stifteren Mark Zuckerberg ved fremlæggelsen af regnskabet for andet kvartal, at Facebook kalkulerer med, at film om få år vil være det, der driver Facebooks forretning fremad.

Mere til historien

Ifølge Berlingske Business havde Facebook havde i andet kvartal i år 1,32 milliarder daglige brugere. Omsætningen var 9,32 milliarder dollars, svarende til 57,5 milliarder kroner. Overskuddet var på 3,89 milliarder dollars (24 milliarder kroner).

Tags:

Om Peter Bergman

Peter er freelance-skribent og skriver mest flow-nyheder og news you can use.