TDCs netværk igen bedst men konkurrenterne haler ind

Danmarks bedste netværk er igen kåret til at være TDC. Konkurrenternes 4G LTE dækning bliver dog bedre og bedre, som tiden går.

For tredje år i træk konkluderer Teknologisk Institut, at TDC Group har landets bedste mobilnetværk, når det gælder datadækning. Det skriver TDC i en pressemeddelelse.

TDC Group driver det mobilnetværk, som TDC, Telmore, Fullrate og YouSee benytter, og hvert år betalter TDC Group for at få Teknologisk Institut til at teste og sammenligne TDC Group med Telenor, Telia og 3s mobilnetværk.

Undersøgelsen, der er foretaget i maj og juni måned 2017, viser klart, at TDC Groups mobilnetværk stadigvæk er landetes bedste, selvom der sket en fordobling af mobildatatrafikken det seneste år.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– “Igen i år tager vi førstepladsen med Danmarks bedste mobilnetværk. Rapporten fra Teknologisk Institut understreger samtidig, at vores kunder i den grad har fået øjnene op for at streame på vores superhurtige 4G-mobilnet, og at vi giver vores kunder den bedste oplevelse,” siger Andreas Pfisterer, koncerndirektør i TDC Group med ansvar for mobilnettet, og tilføjer:

–  “TDC Group fortsætter naturligvis med sin ambitiøse opgradering af mobilnetværket. Alene i 2017 planlægger vi at sætte 65 nye mobilmaster i drift, så vi kan give kunderne den bedste oplevelse og det bedste produkt. Siden 2014 har vi investeret mere end 4 mia. kroner i det danske mobilnet.”

Konkurrenterne haler ind

Det interessante i rapporten er dog ikke, at TDC Group igen i år er en klar vinder, men derimod at konkurrenternes 4G LTE dækning bliver bedre og bedre.

TT-netværket, der er Telia og Telenors fælles mobilnetværk, kører således efter en anden strategi, hvilket betyder, at deres mobilnetværk stille og roligt bliver opgraderet til 4G LTE, hvor mobilnetværkene hos TDCs Group og teleselskabet 3 i store træk allerede er fuldt ud opgraderet til 4G LTE.

Men hvorfor er det interessant, at tale om de forskellige strategier? Det er interessant fordi TT-netværket rent faktisk har flere mobilpositioner end TDC Group. TT-netværkets 4G LTE dækning er altså på ingen måde, der hvor den kunne være. Derfor halser de også stadigvæk efter TDC. Derudover har TDC Group lavet en lidt speciel aftale med deres netværksleverandør, Huawei, som betyder, at TDC Group bør kunne levere en bedre oplevelse en konkurrenterne.

Det interessante er derfor ikke, at TDC Group har den bedste 4G LTE mobildækning, men hvor tæt konkurrencen bliver.

Resultater fra undersøgelsen

Kigger man i den nye undersøgelse, så kan man faktisk se, at TDC Group godt nok stadigvæk generelt leverer den bedste oplevelse, men konkurrenterne haler ind, hvilket man tydeligst kan se i rapportens grafiske oversigt over teleselskabernes 2G, 3G og 4G LTE dækning. På billederne til højre kan ses henholdsvis 2016 og 2017.

I undersøgelsen er TT-netværkets tilgængelighed på 4G LTE gået fra 59 til 81 procent på blot ét år, mens teleselskabet 3 er gået fra 54 til 64 procent. TDC Group er i samme periode gået fra 89 til 91 procent.

Det betyder, at konkurrenterne er gået markant frem, mens TDC næsten står stille.

Hvad betyder det så for almindelige kunder hos selskaberne? Helt konkret betyder det, at kunderne hos TT-netværket (Telia / Telenor) og 3 oftere har adgang til selskabernes 4G LTE, hvilket også betyder, en bedre oplevelse af netværk.

TDC Group er altså stadigvæk i front, men konkurrenterne er ikke længere så langt bagud.

Fakta om Teknologisk Instituts rapport:

  • Måling af mobildatadækning blev gennemført i maj og juni 2017 og er baseret på 500 målesteder tilfældigt udvalgt af Teknologisk Institut. Ved hvert målepunkt blev alle fire danske mobilnetværk testet på opkaldskvalitet, streamingkvalitet, samt upload- og downloadtid, som udgør dagligt brug af mobiltelefoner i dag.
  • Den gode kundeoplevelse er defineret som: 30 sek. fejlfri mobiltelefonsamtale – 10 Mbit download inden for 15 sek. – 10 Mbit upload indenfor 30 sek. – 60 sek. YouTube-video uden buffering-ventetid.
  • Du kan hente rapporten her.

Mere til rapporten

Der blev brugt en iPhone 7 til undersøgelsen.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.