Streaming har overhalet flow-TV i Danmark

Så nåede vi vendepunktet. Flere danske forbrugere streamer mere end de ser traditionelt tv. Det oplyser TV 2.

Nokia Streaming Box 8000
Streaming er så at sige blevet mainstream (Foto: Nokia)

TV 2 melder ud, at streaming nu er mere udbredt hos de danske forbrugere end traditionelt tv.

Det oplyser TV 2 på baggrund af en række kilder, som stammer fra TV 2’s undersøgelser og seermålingen Nielsen, som siden januar 2022 har leveret målinger omkring danskernes streamingforbrug.

TV 2 har udgivet ”Streaming i Danmark”, som tydeligt viser udviklingen.

Fordelingen af streaming og traditionelt tv (Kilde: TV 2)
Fordelingen af streaming og traditionelt tv (Kilde: TV 2)

Streaming er blevet mainstream

– ”Vi har længe talt om, at udbredelsen af streaming blandt danskerne ville overhale traditionelt tv, og nu er det sket. I 2022 streamer 3,7 millioner mennesker i Danmark hver uge, hvilket svarer til 65 procent af os, mens kun lige over halvdelen, nemlig 54 procent, ser traditionelt tv ugentligt. Samtidig viser de nyeste tal fra seermålingen Nielsen, at streaming har så godt fat i den brede danske befolkning, at vi nu reelt kan tale om, at streaming er mere mainstream end traditionelt tv i Danmark,” siger Head of Market & Performance Measurement hos TV 2, Frederik Barnholdt.

I de første år var streaming drevet af de unge forbrugere, men nu findes fremgangen i andre aldersgrupper. Undersøgelsen viser også, at det særligt er aldersgruppen fra 31-50 år, som streamer meget.

Faktisk streamer 78 procent af denne aldersgruppe hver uge. De streamer i gennemsnit 74 minutter dagligt. Dermed overhaler de også de 21 til 30-årige, som streamer 69 minutter dagligt.

LÆS OGSÅ: Dette skal du vide om YouSee Play

Mange myter og uklarheder

– “Der hersker mange myter og uklarheder om streaming. Og i dag har streamingtjenesterne en så stor gennemslagskraft og udbredelse, at vi er nødt til at kunne tale om dem og deres rolle i mediebilledet på et nuanceret og oplyst grundlag. Hos TV 2 har vi et team af data- og analysekonsulenter, der hver dag overvåger og analyserer streamingmarkedet og danskernes forbrug. Derfor giver det rigtig god mening, at TV 2 bidrager til at gøre viden om streamingforbruget mere transparent og tilgængelig for alle, siger Frederik Barnholdt, der er Head of Market & Performance Measurement hos TV 2.

Undersøgelsen fra Nielsen viser også, at der på en uge er 3,7 millioner danskere, som ser indhold via streaming, mens der er 3 millioner danskere som ser indhold via broadcast (altså live-TV).

Fordelingen af streaming og traditionelt tv (Kilde: TV 2)
Fordelingen af streaming og traditionelt tv (Kilde: TV 2)

Ældre bruger mest tid på ”traditionelt tv”

Aldersgruppen fra 51 til 70 år bruger stadig mere tid på traditionelt tv end på streaming. I målgruppen under 30 er det omvendt. Her fylder flow-tv næsten ingenting.

Du kan se tallene herunder.

GUIDE: Sådan opgraderer du dit gamle TV til streaming

Fordelingen af streaming og traditionelt tv (Kilde: TV 2)
Fordelingen af streaming og traditionelt tv (Kilde: TV 2)

Mere til historien

Vil du blive klogere på udbredelsen og forbruget af streaming, så kan du læse nærmere i ”Streaming i Danmark”, som TV 2 står bag.

Apple går efter rettigheder til VM i klubfodbold

Streamingtjenesterne går efterhånden mere og mere efter sportsrettigheder, da der er "kunder i sport". Det gælder også Apple.

(mere…)
Her er Sonys nye tv-skærme – 2024 lineup

Så er der godt nyt for øjnene fra Sony, der lover biografoplevelser hjemme i stuen. Tjek de nye mini-LED og OLED-skærme ud her.

(mere…)
Netflix vækster i første kvartal 2024

KORT NYT: Netflix har haft en god start på 2024, hvor første kvartal viste større vækst i abonnenter end forventningerne havde været.

(mere…)
Max: Her er priserne i Danmark

I næste måned sættes stikket i til Max. Her er priserne på abonnementerne. Læs mere om dem her.

(mere…)
Sportfan? Du kommer til at betale

Fra den kommende sportssæson er det nye tider på streamingtjenesterne. Regningen ender hos dig som sportsfan.

(mere…)
Disney+ overtager fodboldrettigheder

Disney+ Danmark har sikret sig rettighederne til en række europæiske topkampe.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram