Sådan bliver et mobilspil en succes

En ny rapport viser, hvad der gør vi klikker på en reklame og hvordan spiludviklere nemmest får succes med et mobilspil.

Subway Surfers er uden sammenligning et af de danske mobilspil, som har klaret sig bedst på verdensplan. Selvom det er mange år siden, at spillet blev udgivet, så fornys det hele tiden med nye baner og destinationer m.m., hvilket er medvirkende til at fastholde spillerne og tiltrække nye. (Grafik: MereMobil.dk / Kiloo / Sybo)

Mobiltelefonen er i stigende grad også blevet en ”spilkonsol”, hvilket giver en gode indtægtsmuligheder for spiludviklere og annoncerer.

Unity, som har danske rødder, er klar med en ny rapport, som viser, hvad der får brugerne til at klikke, hvad de klikker på og hvordan spiludviklere lettest kan få succes med et mobilspil

I Danmark spiller tæt på hver tredje på deres smartphone mindst én gang om ugen, mens antallet af daglige mobilgamere er steget med 74 procent på verdensplan.

For nogle er mobilspil ren underholdning og tidsfordriv, men for andre er det en virkelig god forretning.

Overblik over hvilke måneder, som det er bedst at lave en softlaunch i (Kilde: Unity)
Overblik over hvilke måneder, som det er bedst at lave en softlaunch i (Kilde: Unity)

Video trækker opmærksomhed

Rapporten fra Unity hedder ”Mobile Insights 2022: Growth and Monetization Report”. Her kigger de nærmere på, hvad kendetegnet ved succesfuld annoncering i mobilspil er.

Unity kommer frem til en række interessante ting i rapporten. De væsentligste er, at video performer dobbelt så godt som statisk tekst.

Undersøgelsen viser også, at en af hemmelighederne ved en succesfuld lancering, er at lave en softlaunch. Her kan spiludvikleren nemlig indsamle en masse brugbare data inden den helt store lancering.

Canada er et godt land

Rapporten udnævner Canada til at være det bedste land at lave en softlaunch i. Det er uvist om, der er flere mobilgamere i Canada pr. indbygger end i andre lande.

Der er også utrolig stor forskel på, hvilken genre af spil, som har størst succes med annoncering. Rapporten viser, at genren ”Hyper Casual” har en højere click through rate (CTR) end andre. Annoncerer man i andre spil, så er det bedst at vælge et spil i samme genre, som det spil man annoncerer for.

Timing betyder også rigtig meget. Rapporten viser, at januar er den måned, som flest foretrækker at lave en softlaunch på. Og en softlaunch er i gennemsnit på 6,5 uger.

Mere til historien

I Danmark har vi generelt godt styr på, at udvikle succesfulde mobilspil. Den største succes er uden sammenligning Subway Surfers, som blev et af de mest downloadede mobilspil i det seneste årti.

Mobilspil lokker penge ud af børn og unge

Børn kan risikere at blive ludomaner i en alt for tidlig alder ved at spille mobilspil. Sådan lyder advarslen fra Forbrugerrådet Tænk.

(mere…)
Nye rygter om kommende PS5 Pro

Der har længe floreret rygter om, at Sony ville komme med en PlayStation 5 Pro model. Disse rygter får nu nyt liv.

(mere…)
Spil Doom på robotplæneklipperen

Husker du videospillet Doom? Så kan du glæde dig til, at det nostalgiske spil snart kan spilles på din robotplæneklipper. Ja du læste rigtigt.

(mere…)
Nintendo Switch 2 udskydes

Først forlød det, at Nintendo ville lancere en ny generation af den populære Switch-konsol i år, men måske er den udskudt

(mere…)
Nintendo Switch sælger fortsat godt

Det er verdens tredje mest solgte konsol, men salgstallene stiger fortsat. Måske den vil gå helt til tops inden længe?

(mere…)
DR opdeler Ramasjang i 3 selvstændige apps

Den populære Ramasjang-app fra DR deles nu op i tre selvstændige apps.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram