Google vil ”forfølge” dig mindre men de ved stadig hvad du laver

Google skruer op for privatlivet på nettet, med de ved stadig en masse om ’personer som dig’.

mand sikkerhed privatliv
Selvom Google og Apple skruer ned for overvågnigen af dig som person, betyder det ikke nødvendigvis, at du slipper for at blive profileret Foto: Sam Williams)

Det har længe været kendt, at Google fra 2022 vil lukke ned for brugen af tredjeparts cookies i Chrome-browseren, hvilket Google nu selv omtaler i et blogindlæg.

Målet er en højere grad af privatliv på nettet, hvor brugerne ikke længere forfølges på tværs af websites. Du ved klassikeren med, at du har besøgt en skobutik og pludselig er der skoreklamer overalt på nettet.

Google tjener tykt på annoncer og digital profilering af brugerne på nettet – præcis som blandt andre Facebook. Men trenden er, at brugerne ønsker en højere grad af privatliv på nettet, hvilket tvinger Google til at følge med trenden.

Apple lukkede ned for krydstracking i Safari-browseren i 2020.

Dataindsamling er kompliceret at foretage samt kompliceret at forstå om fanget af – endnu mere kompliceret er det at sige nej til dataindsamling. Trods forskellige typer af tiltag er dette forsat umuligt, da dataindsamling, statistik og profilering er en af grundstenene i internettet.

Selvom store spillere som Google og Apple tager skridt i retning af mere privatliv på nettet, skal du ikke tro, at du ikke er forfulgt og overvåget i forhold til din adfærd. Den slags har det med at finde en ny vej, da der er VANVITTIGT mange penge i detaljerede brugerdata. Tænk blot på Facebook-annoncerne, der kan målrettes helt ned på én specifik interesse i ét specifikt område for brugere med én bestemt alder og bopæl.

Sammen med udmeldingen om udfasning af tredjeparts cookies fortæller Google, at de vil tilbyde annoncørerne og samarbejdspartnerne nye værktøjer. Personligt tror jeg ikke på, at vi i fremtiden ikke bliver forfulgt og profileret. Det bliver måske bare mere sofistikeret og knapt så tydeligt, at det sker.

I den nye teknologi Google arbejder med er identificeringen af den enkelte unikke bruger muligvis pillet ud, men annoncører vil stadig kunne målrette annoncerne mod bestemte målgrupper. Så nu taler vi ikke om ét individ men en samling/gruppe af individer. Slutresultatet er det samme; der tjenes penge på profilering af adfærd på nettet.

LÆS OGSÅ: Hvordan vil Google indføre mere privatliv i apps?

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver mandag, onsdag og lørdag. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere til historien

Ifølge en rapport fra Jounce Media sad Google i 2020 på 52 procent af verdensmarkedet for annoncering på nettet og i apps. Det svarer til 292 milliarder dollars.

Chromebook-sagen: Digitale redskaber i undervisningen er i fare

Den langstrakte sag om brugen af Chromebooks og Google Workspace i folkeskolen trækker endnu en gang ud.

(mere…)
Googles næste foldbare får måske nyt navn

Google Pixel Fold var den første foldbare fra Google. Nu går rygterne på, at efterfølgeren får et andet navn. Læs mere om det her.

(mere…)
Gmail og YouTube brugere skal være opmærksomme

Selvom du har sikret din konto til Gmail og YouTube, så er det ikke nødvendigvis nok.

(mere…)
Google Magic Editor på vej til alle – også iPhone og iPad

Googles AI-fotoværktøj, Magic Editor, er på vej til Android-telefoner, samt iPhone og iPad i løbet af maj.

(mere…)
Er TDC’s 10 Gbit/s forbindelse til private nødvendigt?

KOMMENTAR: Nu bliver jeg småsur! 10 Gbit/s er unødvendigt og udbyderen ikke fortæller kunderne hele historien om deres forbindelse.

(mere…)
Ny “find min mobil” virker offline

Google er begyndt udrulningen af den nye "Find My Device". Også dine hovedtelefoner vil kunne spores.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
6 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram