Den digitale verden byder på grimt sprog og mobning

En undersøgelse viser, at børn synes det er nemmere at mobbe og skrive grimt om andre på mobilen. Digitale medier har grimt sprog og mobning.

Den digitale verden er et "farligt sted" - mange børn udsættes for mobning og grimt sprog (Foto: Telenor)
Den digitale verden er et “farligt sted” – mange børn udsættes for mobning og grimt sprog (Foto: Telenor)

En ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for Telenor viser, at digitale misforståelser er udbredte mellem børn. Tæt på halvdelen af alle børn i alderen 10-12 år fortæller, at de har prøvet at skrive noget i en besked eller kommentar, der er misforstået af modtageren. Seks ud af 10 børn fortæller, at de har prøvet at skrive noget, som de ikke ville sige i den virkelige verden.

6 ud af 10 børn i 4.-6. klasse har oplevet digital mobning

Vi kender nok også alle til mobning via mobilen, sociale medier eller andet. Både børn og voksne. Kigger man kommentarfelter igennem på Facebook eller andre platforme, så er der fluks nogen, som mener noget andet eller ved bedre. Det er også noget vi ser i kommetarfelterne her på MereMobil.dk.

Og online mobning er udbredt, da digital kommunikation gør man ikke kan se hinandens kropssprog, høre tonelejet eller ”se glimtet i øjet”. Dette er meget vigtigt for at forstå intentionen med budskabet. Dernæst skriver mange ting, som de ikke ville sige, hvis de stod ansigt til ansigt med den anden person.

-”Det er meget sværere at kommunikere via SMS’er eller chat, end når man kan se hinanden i øjnene. I den digitale verden mangler vi en masse kommunikationssignaler og kan ikke se, om der er et løftet øjenbryn, et smil i mundvigen eller høre på stemmen, om man er glad eller ked af det. Vores undersøgelse viser, at uden disse kommunikationssignaler har børn svært ved at aflæse den kontekst, som budskaber gives i, og det skaber desværre en række misforståelser,” siger Lise Kirkegaard, chef for Kommunikation og CSR i Telenor, der i samarbejde med analyseinstituttet Wilke har udarbejdet undersøgelsen.

Sådan foregår den digitale mobning

Seks ud af ti børn fortæller også, at de har været udsat for digital mobning enten i form af at blive holdt udenfor eller via grimme kommentarer online. Fem ud af 10 har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer om dem selv eller en ven.

– ”Det er nemmere at tale grimt eller udelukke andre, når man sidder bag skærmen, end når man står overfor dem. Sidder børn midt i et spil Fortnite, oplever de ikke på samme måde deres klassekammeraters reaktion, hvis tonen bliver for grov eller ekskluderende, som hvis de havde stået overfor hinanden i klasselokalet. Undersøgelsen viser, at det særligt er indenfor ´gaming´, at hårdt sprog og ’trash talking’ er en del af jargonen, og hvor børnene oplever at blive udelukket for fællesskabet,” siger Lise Kirkegaard fra Telenor.

Smartphone-mobning: Forældre aner ikke, hvordan deres børn har det

33 procent af de adspurgte børn har prøvet at skrive noget, de ikke ville sige i virkeligheden, og hvert fjerde barn har prøvet at blive holdt udenfor i online spil.

Det er dog vigtigt at huske det digitale og fysiske liv for børn smelter meget sammen, da mange er meget online i løbet af en dag. Enten via sociale medier eller spil.

Forældre som forbilleder

Det er utrolig vigtigt, at forældrene husker de er forbilleder for børn. Så det hjælper ikke, hvis forældrene også kritiserer eller kommenterer andre på sociale medier, som børnene måske ser.

Forældrene har pligt til at fortælle børnene hvordan man behandler andre – både online og fysisk.

App skal gøre børn og unge klogere på deres indre liv

Telenors kampagne #digitalpænt har det formål at være med til at ”uddanne” børn i, hvordan man begår sig sikkert online. Men forældrene har også et ansvar for at sætte sig ind i børnenes ”verden”.

Man kan jo opfordre skolelærerne til at se nærmere på undervisningsmaterialet fra Telenor.

Mere til historien

#Digitalpænt kampagnen tager i år udgangspunkt i dilemmaer og mobbesituationer, der er relateret til tre af de mest benyttede apps og spil blandt børn. Disse er Snapchat, TikTok og Fortnite. Du kan finde undervisningsmateriale og læse mere om #digitalpænt her.

Læs også:
Smartphone-effekt: De unge er mindre sammen

Disse børnespil stjæler dine data – se listen

En ny dansk undersøgelse af mobilspil viser hvilke populære børnespil, der videregiver børn og unges data. Se listen her.

(mere…)
Mobilspil lokker penge ud af børn og unge

Børn kan risikere at blive ludomaner i en alt for tidlig alder ved at spille mobilspil. Sådan lyder advarslen fra Forbrugerrådet Tænk.

(mere…)
Lader Meta bevidst skadeligt indhold ligge for at tjene penge?

Den danske psykolog Lotte Rubæk vender Metas ekspertgruppe ryggen. Hun frygter ekspertgruppen har givet en legitimitet til Meta.

(mere…)
Teknologiforståelse kommer på skoleskemaet

Et nyt fag kommer på skoleskemaet. Det skal hjælpe eleverne med at forstå sig på digitaliseringen.

(mere…)
Så mange børn oplever ubehageligt indhold på nettet

DR sætter fokus på, hvad børn og unge egentlig ser på deres skærm - og alt for meget er ubehageligt. Hvad kan man gøre?

(mere…)
Børn har barske oplevelser bag skærmen

DR har frigivet en skræmmende dokumentar - ”Alene hjemme på nettet”, som har fokus på børns grænseoverskridende oplevelser.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
16 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram