Og hvad så? YouSee mister 71.000 tv-kunder

KOMMENTAR: YouSee har ikke mistet 71.000 tv-kunder som følge af Discovery sagen. Formodentlig betyder sagen langt mindre end mange tror.

YouSee TV
Mange forholder sig passivt til YouSee/Discovery konflikten fra sofaen. Når hverdagen rammer var det nok ikke så slemt endda (Foto: TDC)

TV-distribution er under forandring i disse år. Det mærker det TDC-ejede YouSee tydeligt. Således mistede YouSee 71.000 tv-kunder i 2019. Det kan læses i kvartalsregnskabet fra TDC.

I årets sidste tre måneder forsvandt 24.000 kunder. Det er lidt flere end i tredje kvartal. Her sagde 19.000 tv-kunder farvel til YouSee.

En lang række artikler har de seneste dage brugt Discovery-sagen som forklaringen på de flygtende kunder. Det er uden tvivl rigtigt, at nogle kunder har klippet forbindelsen til YouSee som tv-udbyder, men jeg tror langt fra det er hele forklaringen.

De første artikler om Discovery-problematikken kom i slutningen af september 2019 – altså ved udgangen af tredje kvartal. Fra andet til tredje kvartal mistede YouSee 19.000 tv-kunder – lidt færre men stadig mange – sammenlignet med faldet fra tredje til fjerde kvartal.

Set over hele 2019 har YouSee mistet 71.000 kunder på tv-forretningen, men faldet ligger altså ikke kun i fjerde kvartal, hvor Discovery-sagen var på sit højeste. Det var også i dette kvartal, at antallet af artikler bugnede og hvor YouSee udsendte breve til kunder om, at samarbejdet med Discovery om blandt andet Kanal 4, Kanal 5, Eurosport m.fl.

Faldet i fjerde kvartal svarer til, at YouSee har mistet 1,6 procent af tv-kunderne. Faldet fra fjerde kvartal 2019 til første kvartal 2020 udgjorde til sammenligning 1,3 procent af kunderne på tv-platformen.

Min påstand er, at YouSee uanset om der kom en aftale med Discovery eller ej, havde mistet et nogenlunde tilsvarende kundeantal i dette kvartal. Når tallene kommer fra første kvartal 2020 bliver det interesant at se, hvorvidt jeg fortsat har ret i, at den høje larm omkring denne sag, har betydet forholdsvist lidt for YouSee.

Så mange tv-kunder har YouSee mistet

TV-kunderForskel
Q1 20191.225.000-17.000
Q2 20191.214.000-11.000
Q3 20191.195.000-19.000
Q4 20191.171.000-24.000

Er der mere kaffe?

Når medieomtalen af en sådan sag har lagt sig, så finder brugerne nye veje.

TV-markedet er ikke særligt liberaliseret og du kan ikke bare vælge Stofa hvis du bor i et YouSee-område – eller omvendt. I rigtigt mange områder er kunderne stavnsbundet, hvis det er kabel-tv de ønsker.

Jeg tror mange har måtte sande, at det ikke nødvendigvis er billigere at gå over på en ren streamingløsning – i hvert fald ikke hvis kanaludvalget skal være det samme. Selv med streaming tvinges du ind i nogle pakkeløsninger. Eksempelvis har TV 2 Play, ViaPlay og Dplay tre pakker du skal forholde dig til.

Streaming- og mobilabonnement i ét – tjek her om du kan spare noget Sponseret link

YouSee (og andre tv-distributører) lever fortsat af bekvemmelighed hvor du skal forholde dig til én udbyder. Det tror jeg betyder meget for mange.

Når alt kommer til alt, så køber dem som virkelig vil se sport sig adgang til det. Det samme gør dem, som ikke kan undvære Remee og Mathilde eller De Unge Mødre. Resten af kunderne trækker lidt irriteret på skulderne uden rigtigt at gide rejse sig fra sofaen og gøre noget ved det.

Ja! Der smuttede nogle kanaler – og hvad så? Det er bare tv og livet går videre. Er der mere kaffe?

BLIV OPDATERET: Synes du dette var spændende læsning? Modtag de seneste nyheder gratis i indbakken hver mandag, onsdag og lørdag. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere til historien

Den fulde underholdnings- og sportspakke ved Dplay koster 2.148 kroner om året – præcis samme pris som TV 2 Plays store pakker koster. Den store ViaPlay-pakker koster 4.068 kroner om året

Eesy har nu eSIM til smartwatches

KORT NYT: Som det første lavprisselskab er Eesy nu klar med eSIM til smartwatches.

(mere…)
Samsungs OLED tv-skærm er vanvittig overbevisende

TEST: Samsungs OLED-skærm S94C er på de fleste punkter et rigtigt godt køb. Skærmbilledet står UTROLIGT flot.

(mere…)
Google TV er blevet en reklamesøjle

Der er ikke længere kun reklamer for nye serier og film på Google TV – nu vises også reklamer for f.eks. fastfood.

(mere…)
Netflix og Disney+ kvæler ikke dansk streaming

De danske streamingkunder ser mere indhold fra DR og TV 2 end fra de store streaminggiganter.

(mere…)
LG TV på vej med indbygget Chromecast

LG har præsenteret 2024-modellerne af deres tv-skærme, som nu kommer med indbygget Chromecast og Google Home.

(mere…)
5 gode grunde til at undgå apps på dit smart-tv

GUIDE: Dit smart-tv er slet ikke så smart, som du tror. Her er 5 grunde til, at fravælge apps på selve tv-skærmen.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
8 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram