Nu skal du mærke reklamerne på mobilen – prøv det her

Haptic Immersion er en ny teknologi, som vi snart vil se meget mere af. Teknologien sætter dine sanser i spil ved eksempelvis reklamer.

Haptic Immersion

Haptic Immersion

Ifølge Berlinske Business vil ny teknologi bringe følesansen i spil ved videoreklamer på mobilen. Teknologien inddrager for eksempel seeren ved hjælp af smartphonens vibrator.

– “Vi har altid brugt øret og øjet, men det er super sjovt, at du nu også kan mærke, hvad der sker. Vi kan begynde at bruge de features, der er på mobilen, som ikke kan bruges på en desktop eller et tv”, siger Mark Korsmann blandt andet til Business.

Ifølge Mark Korsmann, der er landechef i medievirksomheden AdColony, som er eneste udbyder teknologien i Danmark, så havde den nye teknologi en positiv effekt, da reklamer med den nye Samsung Galaxy S8 ramte de danske skærme.

Netop på vores mobiltelefoner havde reklamen en ekstra dimension. I reklamens midte gik skærmen i sort, og teksten “tap to unbox your phone” dukkede op, skriver Berlingske Business. Mobil-seeren kunne trykke på skærmen, hvorefter en kraftig vibration spredte sig fra telefonen til fingrene. Videoen illustrerede samtidig, at skærmen splintredes.

Kun på Android – indtil videre

Haptic Immersion hedder teknologien, som kun virker på Android-telefoner, da Android er den eneste platform, der har tilladt, at apps kan benytte teknologien. Mark Korsmann forventer, at Apple følger trop i 2018.

Men det er ikke kun vibratoren, som kan aktiveres. Haptic Immersion kan for eksempel også sløre skærmbilledet, så seeren skal lægge sin finger på for at gøre billedet skarpt igen, fortæller Mark Korsmann.

– “Det kan også være, at der kommer en jeep kørende i en reklame, og så sprøjter den sand op på skærmen. Seeren skal bruge sin finger til at skrabe sandet væk igen, hvorefter skærmbilledet bliver klart”, forklarer Mark Korsmann og forventer, at der inden udgangen af i år vil dukke flere Haptic Immersion-reklamer op.

Prøv det selv

Hvis du har en Android telefon med Chrome browser så kan du på Immersion.com afprøve en demovideo, der viser teknologien i praksis.

Demoen viser hvor vigtigt det er, at vibrationer og billeder er hundrende procent synkroniseret. På vores testenhed, Pixel XL, var vibration og billede lidt ude af sync. Vi noterede os også et overdreven brug af funktionen, der måske udvandede effekten.

Du kan også hente en app til Android med flere demoer.

Mere til historien

Ordet “haptic” eller “haptisk” stammer fra det græske ord “haptikos” og betyder “vedrørende følelsen af berøring” eller “baserer sig på berøring”, og dækker således over aktiviteter, hvor informationer modtages gennem huden og berøringssansen. Immersion oversættes i denne forbindelse nok bedst med “fordybelse”.

Politiker om nye regler for reklamer målrettet børn: Vi er ikke i mål

Det er ikke længere tilladt at målrette reklamer til børn og unge på digitale platforme ved for eksempel at bruge data om deres likes og netværk.

(mere…)
Google fjerner næste år de mest irriterende reklamer

Google vil til at rydde op i de værste typer af reklamer. Sammen med Facebook og større medier, vil de give brugerne en bedre oplevelse på nettet fra starten af 2018.

(mere…)
Tjeep satser på reklamebetalt mobilabonnement

Tjeep tilbyder et reklamefinansieret mobilabonnement. I princippet kan mobilregningen ramme 0 kroner. Lyt til reklamer og spar penge.

(mere…)
Reklamerne er på vej til Facebook Messenger

Inden længe vil du se reklamer i Facebook Messenger. Facebook tester netop nu i enkelte lande.

(mere…)
Flere benytter reklameblokering – også på mobilen

En ny rapport viser, at mere end 20 procent benytter sig af adblockers på deres smartphone, hvilket gør det dobbelt så udbredt som på PC.

(mere…)
Slut med reklamer?

Engelsk teleselskab fjerner alle reklamer på netværksniveau - er det enden på online reklamer?

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram