Facebook går til kamp mod spam

Facebook har tilpasset deres algoritme, så du fremover kommer til at se mindre click-bait eller upassende indlæg i dit nyhedsfeed.

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Facebook (Foto: Gerd Altmann)

Vi kender det allesammen. Du ser et indlæg på Facebook med en sjov tekst eller billede, som pirrer din nysgerrighed nok til at klikke på linket. Desværre ender du på en hjemmeside, som ikke har meget indhold andet end reklamer.

Facebook går nu til kamp mod disse hjemmesider proppet med reklamer og med ringe indhold.

Færre dårlige oplevelser i dit nyhedsfeed

Facebook skriver i en pressemeddelse: “Vi hører fra vores brugere, at de bliver skuffede, når de klikker på et link, som fører til en hjemmeside uden ret meget relevant indhold. Og som er fyldt med forstyrrende, chokerende eller ondsindede annoncer.”

Denne opdatering til Facebook skal sørge for, at færre af disse indlæg dukker op i dit nyhedsfeed fremover. Facebook håber, at dette kan fjerne det økonomiske grundlag for disse spam-indlæg, og dermed reducere mængden af spammere.

– Se hvilke apps der snager i din Facebook og Google profil

Gennemgang af flere hundrede tusinde hjemmesider

For at afgøre hvilke indlæg, som kunne kategoriseres som spam, har Facebook kigget på flere hundrede tusinde links. En kunstig intelligens vil fremover tjekke om links til hjemmesider, som deles på Facebook, har de samme kendetegn som spamindlæg.

Hvis Facebook afgør, at et indlæg fører til en hjemmeside med dårligt indhold, så vil det rangere lavere i folks nyhedsfeed. Samtidigt vil det heller ikke være muligt for det indhold at blive brugt som en reklame på Facebook. Disse tiltag skal gøre, at der kommer mere kvalitetsindhold og færre vildledende indlæg.

– Facebook går til angreb på flow-tv

Godt for brugerne

Facebook har i forvejen stramme regler for, hvad man kan og ikke kan reklamere for på Facebook. Med den seneste opdatering strammer de reglerne for, hvilke links indlæg kan indeholde. Det er godt for brugeren, fordi vi forhåbentlig kommer til at få flere relevante indlæg.

Det er helt afgørende, at vi som brugere kan have tillid til det indhold, som udgives eller deles på Facebook. Det er både irriterende og frustrerende, når indhold enten er vildledende eller blot skal lokke dig ind på en hjemmeside fyldt med reklamer og irriterende pop-up vinduer. Disse reklamer kan ofte være pornografiske billeder for datingsider eller forstyrrende billeder for tvivlsomme behandlinger mod alverdens dårligdomme.

– Facebook Instant Games nu klar – endda med Snake

Godt for os

Det er også godt for hjemmesider, som producerer relevant indhold. Ifølge Facebook vil de muligvis se en stigning i trafik, efterhånden som opdateringen udrulles.

Hjemmesider og blogs er afhængige af, at brugerne stoler på, at delt indhold er relevant og ikke endnu et forsøg på at lokke dem i en “reklame-fælde.”

Derfor er de kommende ændringer også godt for nyhedssider, da vi er afhængige af, at brugerne har tillid til os.

Mere til historien

Facebook udruller den nye algoritme over de næste par måneder.

Lader Meta bevidst skadeligt indhold ligge for at tjene penge?

Den danske psykolog Lotte Rubæk vender Metas ekspertgruppe ryggen. Hun frygter ekspertgruppen har givet en legitimitet til Meta.

(mere…)
Snapchat klar med stor ændring: Gem for altid

En stor ændring er på vej. Brugerne vil inden længe få mulighed for, at gemme samtaler for altid.

(mere…)
Der skal kontrol med aldersgrænsen på sociale medier

Regeringen og Medierådet for Børn og Unge mener, at der skal kontrol med børns alder og aldersgrænserne på de sociale medier.

(mere…)
Politiker om nye regler for reklamer målrettet børn: Vi er ikke i mål

Det er ikke længere tilladt at målrette reklamer til børn og unge på digitale platforme ved for eksempel at bruge data om deres likes og netværk.

(mere…)
Universal Music vil fjerne sange fra TikTok

Musik er vigtig for videoerne på TikTok, men det kan snart blive uden artister fra pladeselskabet Universal.

(mere…)
Facebook lockout og lidt om Galaxy S24+

Mød Henrik, der blev hacket og smidt ud af Facebook. Hør, hvordan han genvandt kontrollen og adgangen til Facebook.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram