DSB: Køb ny telefon eller betal mere for rejsen

DSB’s app understøtter ikke iPhone 4. Kunderne vælge mellem dyrere billetter eller at købe en ny telefon.

DSB tog transport IC4

IC4 tog (Foto: Jens Hasse/Chili)

Tit når man hører kritik mod DSB, så handler det om, at togene er forsinkede, men nu raser en anden kritik mod DSB. Det er nemlig kun muligt, at købe 10-tursklippekort til de nyeste iPhones i DSB’s app.

Derfor må kunderne enten betale mere for rejserne eller købe en ny telefon. Det skriver BT.dk.

Det betyder en ekstra udgift på 240 kroner for hver femte rejse, at alle telefoner ikke understøtter muligheden for at købe 10-tursklippekort.

 – DSB har kæmpesucces med MobilePay

Papirsklippe-kort udgik 15. januar 2017. Dermed er der kun den digitale version tilbage.

BT.dk har talt med Tine Pedersen, fra Vejle, som har en iPhone 4. Denne giver ikke mulighed for, at købe 10-tursklippekort. Derfor er hendes valg, at købe enkeltbilletter, bruge rejsekort eller købe ny mobil. Uanset hvad, så er det en større udgift.

– ”Jeg er simpelthen så vred. Jeg synes ikke, at DSB skal bestemme, om jeg skal købe en ny telefon,” siger Tine Pedersen til BT.

Det er ikke kun Tine Pedersen, som synes DSB er forkert på den. Også seniorrådgiver hos Passagerpulsen, Asta Ostrowski, kritiserer DSB for at begrænse kundernes mulighed for at købe billigere billetter og mener samtidig, at togselskabets manglende understøttelse af ældre telefoner kan være på kant med EU-lovgivning.

– ”For mange kunder vil det her betyde, at de skal købe en ny telefon. Og EU’s passagerforordning siger, at kunderne skal kunne få billetter gennem ”almindeligt tilgængelige informationsteknologier”. Og jeg vil sige, at en iPhone 4 må betegnes som en almindelig telefon, som mange danskere har. Det her er ikke godt nok,” udtaler Asta Ostrowski.

Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB, afviser dog kritikken.

 – DSB tilbyder gratis Wi-Fi og internet i flere tog

– ”Vi tager gerne dialogen med Passagerpulsen, men det er vores vurdering, at vi allerede leverer billetløsninger på de gængse kanaler. Vi følger it-udviklingen og sørger for, at vores apps er opdateret. Men vi er selvfølgelig kede af, at det rammer kunder, der har telefoner, der typisk er fem år eller ældre,” siger Aske Wieth-Knudsen.

Aske Wieth-Knudsen råder derfor kunder, som har en ældre telefon, til at finde andre løsninger. Eksempelvis bør unge købe ung-billetter, mens de over 65 år bør købe pensionistbilletter. Andre kunder kan forsøge sig med orange-billetter.

Pris for fem returrejser fra Vejle til Randers

Titurs-klippekort: 1.380 kroner
Rejsekort: 1.620 kroner
Enkeltbilletter: 1.840 kroner

Mere til historien

Tine Pedersen rejser fra Vejle til Randers. Du kan herunder se priserne for hendes ture afhængig af, hvilke løsninger hun benytter sig af.

DSB dropper check-ind med mobilen

DSB kommer ikke med check-ind i DSB-appen - funktionen droppes. Check-ind gjorde det muligt at bruge telefonen som rejsekort.

(mere…)
Sådan fungerer DSB Check-ind | Test

TIDLIG TEST: Jeg har testet DSB Check-ind. Læs med og få et indblik i hvordan Check-ind i DSB-appen virker.

(mere…)
Få styr på de nye energimærker

EU har ændret energimærkningen for TV og elektroniske skærme samt hårdehvidevarer. Nu er de slut med at gå efter A+++. Læs om de nye energimærker her.

(mere…)
Pas på med konkurrencer – sælger dit telefonnummer

TIP: Vind en iPad... Undlad at falde i fælden. Konkurrencerne er designet med henblik på at sælge dit telefonnummer og mailadresse.

(mere…)
Netflix-kunderne har krav på kompensation

Når Netflix skærer 25 procent af billedkvaliteten har kunderne krav på kompensation, lyder det fra en ekspert.

(mere…)
Corona-karantæne giver øget dataforbrug

Covid-19 er skyld i, at datatrafikken er steget markant de seneste dage – og formentlig ikke toppet endnu. Det viser nye tal fra et teleselskab.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
4 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram