TDC opgraderer mobilnettet til 600 Mbit/s – jyderne er i front

Nu leverer TDC/YouSee 4G LTE med hastigheder op til 600 Mbit/s. Denne gang er det jyderne, der får glæde af en stor netværksopgradering.

Der kommer nu endnu mere tryk på TDCs 4G LTE netværk over hele landet. Det skriver Finans.dk

Kort før jul startede TDC opgraderingen af selskabet 4G LTE mobilnetværk, så det fremover kan downloade med hastigheder på op til 600 Mbit/s. I første omgang kommer det indbyggerne i flere jyske byer til gode. Der er tale om blandt andet Aalborg, Viborg og Randers.

– “Vi er startet med at opgradere 32 master, men strategien er med tiden at opgradere over hele landet. Det bliver et vigtigt kort for at tiltrække og fastholde kunder”, udtaler Kasper Ørtvig, mobildirektør i YouSee, til Finans.dk

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

Så vildt potentiale er der stadig i 4G LTE

Det er TDCs strategi, at det nye opgraderede 4G LTE netværk skal være med til at vende kundeflugt til kundetilgang. TDC har i de første ni måneder af 2017 tabt 31.000 kunder til konkurrenterne. Ifølge Finans.dk har TDC primært tabt kunder i landområder, hvor TDC kun kan tilbyde kunderne en langsom bredbåndsforbindelse via selskabets kobbernet.

Ved at kombinere kobbernettet med det lynhurtige 4G LTE mobilnet vil TDC snart kunne levere højere hastigheder til husstande på landet.

-“Vi er i fuld gang med at teste hybridbredbånd, hvor kobberforbindelsen bliver mangedoblet, ved at sætte et 4G-simkort i routeren og på den måde kombinere de to teknologier. Med op til 600 megabit 4G-net er der områder, hvor vi kan tilbyde hurtigere bredbånd gennem mobilnettet,” siger Kasper Ørtvig til Finans.dk

Mere til historien

TDC er ikke de eneste, som vil bruge mobilnettet som primær adgang til internettet. Telia lancerede sidste år deres bud på en løsning – læs mere her.


Om Johnny K. Olesen

Johnny er freelance-journalist med en meget bred viden indenfor forbrugerelektronik. Hans speciale er netværksteknologier, og andre usynlige teknologier, der er essentielle for forbrugernes oplevelse, men som ikke altid er synlige for dem.