Lækket dokument: Skal iPhone repareres eller ombyttes?

Et lækket dokument beskriver, hvordan Apple afgør, hvad der kan blive fikset og om iPhone skal ombyttes eller repareres.

“Dur ikke!” sagde Apple-teknikeren. “Væk!”.

Apple stiller høje krav til de produkter, som forbrugerne vil have udbedret. Det viser et lækket dokument som Business Insider er kommet i besiddelse af.

Apple reparationsdokument. (Illustration: Business Insider)

Det 22-sider lange dokument er henvendt teknikere hos Apple selv og dets autoriserede butikker. Det betyder, at eksempelvis Humac skal følge de guidelines, som Apple stiller op. Dokumentet dikterer, hvilke skader der er dækket af Apples et års begrænsede garanti.

– TDC klar med hurtigombytning af ødelagte smartphones

Det dokument, som Business Insider har sikret sig, stammer fra den 3. marts i år og beskriver retningslinjerne for iPhone 6, 6S og 7 samt plus-udgaverne af de tre modeller. Og ifølge en Apple-tekniker som Business Insider har været i kontakt med, så skulle der være tale om rigtige retningslinjer.

Hjælp at hente

Et eksempel på en skade, der er dækket af garanti er døde pixels på skærmen, men kun hvis telefonen ikke bærer præg af misbrug. Ikke desto mindre kræver langt de fleste skader, som retningslinjerne omtaler, at kunden finder kreditkortet frem. Det tæller eksempelvis en skadet lightning-port og en bøjet telefon.

Det er langt fra alle skader og fejl, som Apple mener, der skal fikses. Hvis en iPhone har en krakeleret skræm og et uoriginalt batteri ydes der i princippet ingen service – heller ikke mod ekstrabetaling. For Apple og dets autoriserede butikker servicerer nemlig ingen iOS-enheder med uoriginale batterier.

Af dokumentet fremgår det, at teknikeren som udgangspunkt skal forsøge at reparere den telefon, som forbrugeren afleverer. Men kunden kan få ny iPhone, hvis der er vandskade eller en reparation er for omfattende. I tilfælde af vandskade vil man dog altid skulle punge ud. Også selvom telefonen er mindre end ét år gammel og dækket af Apples begrænsede garanti. 

Andre mobilproducenter har også guidelines for reparation af deres produkter.

iPhone 8 – sådan bliver den, siger rygterne

Mere til historien

I 2014 overtog Humac konkurrent Eplehuset og dets syv daværende butikker. Humac er en af flere danske butikker, som leverer service af Apple-produkter i henhold til Apples retningslinjer for reperation.


Om Olav Fonager

Olav er freelance-journalist med en passion for mobiler dimser og gadgets. Han holder sig dagligt opdateret på de seneste nyheder indenfor teknologiverdenen.