Telia og Telenor – fyringsrunde hos teleselskaberne

Begge teleselskaber lover, at færre ansatte “forenkler” teleselskaberne. Og det kommer eftersigende ikke til at ramme kunderne.

Færre medarbejdere betyder ikke dårligere service, siger Telia og Telenor (Foto: Niek Verlaan)

Færre ansatte i kundeservice er godt. I hvert fald hvis man spørger Telia. For teleselskabet har for nylig oplyst, at man ændrer på kundeservice. Det oplyses i en pressemeddelelse. Ifølge Telia er fyringer resultatet af, at flere kunder vælger digital selvbetjening, fremfor at ringe til Telias kundeservice. Samlet set må 53 Telia-medarbejder søge nye græsgange.

Men det er ikke kun Telia, som har oplyst, at man afskediger ansatte. Også hos Telenor må flere ansatte snart tage imod en fyreseddel. Teleselskabet fortæller i en pressemeddelelse, at man gennemfører en “omfattende reorganisering”.

 – Telenor vinder igen kunder i Danmark

Telenor har valgt at fyre flere medarbejdere, selvom selskabet i andet kvartal sikrede sig 11.000 ekstra mobilkunder.

Skader ikke kunderne

Hos Telia vil færre medarbejder i kundeservice – eller en “forenkling” af kundeservice, som Telia kalder det – betyde, at kunderne oplever, at medarbejderne har bedre tid. Ud af 53 fyringer er det de 40, som er administrative.

Telia lover også, at medarbejder i kundeservice fremover få færre administrative opgaver. Hvordan kunderne mærker det vides ikke.

Telenor hævder ligesom Telia, at færre medarbejder ikke vil få betydning for kunderne. For sammen med, at Telenor opsiger 54 ansatte og nedlægger 31 åbne stillinger, så vil teleselskabet også investere i digital kundeservice.

– “Vi ønsker at skabe et stærkere, mere kundeorienteret og dynamisk Telenor, ikke bare en slankere virksomhed. (…) Derfor investerer vi både i nye kritiske kompetencer, men fjerner også en række nuværende stillinger og ledelseslag”, fortæller administrerende direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, i pressemeddelelsen.

Mere til historien

Telia og Telenor har fælles-netværk. De to kun for nylig fortælle, at Nokia nu er blevet en vigtig partner i samarbejdet. Nokia overtager nemlig alle drifts – og udviklingsopgaver indenfor Radio Access Network-området. Det oplyser Telia.


Om Olav Fonager

Olav er freelance-journalist med en passion for mobiler dimser og gadgets. Han holder sig dagligt opdateret på de seneste nyheder indenfor teknologiverdenen.