Apple presses af Netflix og Amazon

Apple taber markedsandele, når det drejer sig om filmleje og -salg. Markedet for Apple er halveret i forhold til for fem år siden.

Apple Macbook

Apple presses på digitalt indhold af tjenester som f.eks. Netflix og HBO

IT-giganten Apple presses ganske meget når det drejer sig om filmleje og -salg.

Således er Apples markedsandel igen faldet, og ligger nu på mellem 20 og 35 procent. For fem år siden lå markedsandelen på over 50 procent på det amerikanske hjemmemarked. Det skriver den amerikanske velansete finansavis Wall Street Journal.

Apple ønsker ikke at kommentere tallene, som kommer via unavngivne kilder. Men man kan dermed heller ikke afvise, at presset kommer fra streamingtjenester som Netflix og HBO, og senest internetgiganten Amazon og USAs største udbyder af kabel-tv, Comcast.

Specielt streamingtjenesterne presser Apple, fordi kunderne tilsyneladende der får opfyldt deres behov og derfor i mindre grad lejer eller køber film.

Apple solgte i 2016 for i omegnen af 24 milliarder dollars – eller godt 153 milliarder kroner – i divisionen, som omfatter App Store, mobilbetalingstjenesten Apple Pay og musiktjenesten Apple Music. Her indgår også omsætningen i iTunes, som alene i 2016 omsatte for 4,1 milliarder dollars, skriver Berlingske Business.

Mere til historien

Kampen mod kopiering af film og musik fik en stærk spiller i 2003, da Apple lancerede iTunes. Med iTunes blev det nemt og forholdsvis billigt at købe helt lovlige digitale musikfiler. I 2006 blev iTunes udvidet med film, tv-serier og andre digitale medier.


Om Peter Bergman

Peter er freelance-skribent og skriver mest flow-nyheder og news you can use.