OnePlus opprioriterer Danmark – ansætter medarbejdere

OnePlus vil ud til et bredere publikum og ind hos operatørerne. De første danske ansættelser er på vej.

OnePlus 2

OnePlus vil ind hos operatørerne fremgår det af to jobopslag (Foto: MereMobil.dk)

Danmark ser ud til at blive et vigtigt marked for kinesiske OnePlus, der arbejder på at etablere en egentlig organisation her i landet.

Hidtil har OnePlus udmærket sig ved, at være en mobilproducent for de få, men annonceringen af et samarbejde med teleselskabet 3 tidligere på året, viste tydeligt en fokusændring.

Dette understreges nu af to jobopslag, hvor der søges en Key Account Manager og en Sales Manager til fuldtidsjobs i København.

Ifølge jobbeskrivelsen skal man være med til at udvikle og vedligeholde forholdet til operatørerne. Blandt arbejdsområderne er også at assistere med marketing i Finland. Som Key Account Manager skal man desuden kunne sætte salgsmål og få operatørerne til at nå dem.

I stillingen som Sales Manager er opgaven blandt andet at køre rundt til butikkerne for at holde dem skarpe og varme på OnePlus’ produkter.

Se jobopslagene her: Key Account Manager og Sales Manager.

Alt dette tyder på, at vi i fremtiden kommer til at se OnePlus på hylderne hos teleselskaberne i bredere forstand og ikke blot hos 3. Det kræver i sagens natur interesse fra operatørerne.

Lader OnePlus sine gamle kunder i stikken

Fra niche til mainstream

Da OnePlus introducerede sig selv i 2014 var det overfor en nichemålgruppe, og gennem et sindrigt system af invitationer skabte de en hidtil uset hype omkring Android-telefoner. Årsagen var en lavpristilgang til telefoner med kraftige specifikationer.

Indgåelse af en samarbejdsaftale med 3 i Danmark, og O2 i England, er den første indikation på, at strategien er ændret.

Går det som vi har set før vil OnePlus formodentlig hæve deres priser over tid. En normal tilgang til markedet er, at starte ud med lave priser for at skabe sig et marked. Senere følger så prisstigninger. Senest har vi set dette ved Huawei, og det tyder på Nokia, med deres Android-satsning, følger samme skabelon.

 – WEB-TV: 3 ting du vil vide om Nokia og Android-telefoner

Vil være en rigtig mobilproducent

Som følge af jobopslagene er det nok ikke forkert at konkludere, at OnePlus nu skal være ”en rigtig mobilproducent”. For at blive dette kræver det en organisation i Danmark. Det er desuden helt tydeligt, at operatørerne og deres underselskaber nu skal jagtes.

OnePlus tiltag er med til at skærpe konkurrence yderligere. Fra Kina har vi i forvejen Huawei, der har godt fat, men i kulissen lurer også Lenovo, der via Motorola og Moto varemærket også vil have fat i operatører og salgskanaler.

LG har tidligere trukket deres mobilorganisation helt ud af Danmark mens Samsung, Sony og Apple fortsat har store engagementer i landet. HTC er repræsenteret med en lille dansk organisation.

TEST: OnePlus 3T er en powermobil til lavpris

Mere til historien

BBK Electronics står bag OnePlus. BBK markedsfører telefoner under varemærkerne OnePlus, Oppo og Vivo.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go’ Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.