Apple Watch trak fra konkurrenterne på wearables

Den mest populære wearable på markedet er Apple Watch, men Fitbit følger godt med, viser nye tal.

Apple Watch Series 2 Hermés edition (Foto: Apple)

Apple Watch Series 2 Hermés edition (Foto: Apple)

Apple Watch Series 2 fra Apple, er et af de mest solgte armbåndsure i årets første kvartal. Uret blev et hit og rigtigt mange har købt det.

Strategy Analytics har fremlagt tallene for årets første kvartal 2017. Rapporten viser, at der blev solgt 3,5 millioner styks af Apple Watch Series 2. Dette er 59 procent højere end de 2.2 millioner enheder, der blev solgt i samme periode sidste år.

Cupertino indhentede 16 procent af den globale markedsandel og stjal spotlightet fra Fitbit, som kun fik solgt 2,9 millioner enheder i 1. kvartal. Dette er 36 procent mindre end de 4,5 millioner enheder Fitbit fik solgt i første kvartal i 2016.

På en tredjeplads sneg Xiaomi sig ind og markerede sig med nogle nye spændende produkter.

Apples seneste indtjeningsrapport understreger disse positive resultater.

Se hvor mange iPhones Apple sælger

Virksomheden påpeger, at smartwatches og Apple TV-salget steg 31 procent sammenlignet med sidste år, et positivt resultat skibets kaptajn Tim Cook stolt fremviste. Derudover understregede han hvordan salget af smartwatches, næsten var fordoblet siden sidste år.

Strategic Analytics-direktør, Neil Mawston, gav også sin ide om hvorfor det var gået så positivt for Apples på smartwatches:

– “På grund af forbedret styling, intensiv markedsføring og en god tilstedeværelse på markedet,” lød det fra Neil Mawston.

Her er tech-revolutionen som end ikke Apple kunne løfte

Om Fitbits er på vej tilbage, må tiden vise. Fitbits ure blev kendt for deres solide kvalitet og relativt flotte design. Dog er der kommet flere spillere på markedet, hvad angår smartwatches i sportskategorien, og man kan diskutere hvorvidt de har været gode nok til at skille sig ud fra mængden.

Fitbit har derfor også været nødsaget til at skære 110 jobs i januar, hvilket er 6 procent af deres arbejdsstyrke.

Fitbits har dog et ’s i ærmet. Tidligere på måneden udtalte de nemlig at de har tænkt sig at frigive et ny smartwatch, og et par trådløse hovedtelefoner, til efteråret.

Se et billede af Fitbits kommende smartwatch

Mere til historien

Smartwatches sælger ikke så godt som producenterne havde håbet da kategorien blev opfundet. Faktisk er salget i det store billede presset.


Om Thorbjørn Skjønnemann