EU-roaming: Tjek disse 5 ting og spar penge på mobilregningen

GUIDE: Priserne stiger hos mange teleselskaber, men ved nogle simple overvejelser kan du måske sikre dig en besparelse.

smartphone-selfie

Måske har du et abonnement der er for stort? Det kan udløse besparelser (Foto: Luis Wilker)

Den 15. juni 2017 træder nye regler for EU-roaming i kraft. I korte træk handler det om, at teleselskaberne ikke må sende regningen for roaming videre til forbrugerne. Detaljerne omkring roaming er meget komplicerede, men for dig der ikke gider betingelser og undtagelser, kommer hjælpen her.

Vi har samlet 5 ting, du skal være opmærksom på omkring roaming, inden turen går til udlandet på ferie eller en smuttur.

TIP: Hvor er der 4G-hastighed i EU?

Hvis ikke du rejser skal du være ekstra opmærksom.

1. Mit abonnement stiger. Skal jeg skifte teleselskab?

De typiske prisstigninger for abonnementerne ligger mellem 10 og 20 kroner om måneden, mens andre slet ikke stiger.

Hvis prisstigningen ændrer dine vilkår, har du ret til at blive løst fra dit abonnement, også selvom du er låst af en bindingsperiode.

Benyt lejligheden til at se dig om. Både hos dit nuværende teleselskab og ved konkurrenterne. Udfordringen er, at prisstigningerne rammer bredt, og det kan derfor være problematisk at finde besparelser, da pakkerne ikke er direkte sammenlignelige.

BAGGRUND: Derfor stiger dit abonnement

2. Måske er din mobilpakke for stor

Teleselskaberne har været dygtige til at sælge abonnementer med store tale- og datapakker. 10-20 GB data om måneden er ikke unormalt.

Med mindre du virkelig er supertech-bruger er det meget vanskeligt at forbruge 10 GB data om måneden. Særligt hvis ikke du streamer film og YouTube hele tiden.

Der kan derfor være penge at spare ved at reducere størrelsen på mobilpakken. Tjek via din brugerprofil hos teleselskabet, eller kontakt kundeservice, og få overblik over dit tale- og dataforbrug de seneste tre måneder. Brug dette som en rettesnor for hvilken pakke du skal vælge.

BAGGRUND: Det har politikerne ikke fortalt om EU-roaming

3. Gennemgå alle abonnementer i familien

Nogle teleselskaber tilbyder særlige ”DK-only” abonnementer som kun kan benyttes i Danmark. Hvis ikke alle i familien skal bruge (eller kunne bruge) deres smartphone uden for Danmark, kan det måske være en idé at skifte til et særligt Danmark-abonnement.

Tag derfor aktivt stilling til hvert enkelt abonnement i familien.

4. Hvor meget data bruger tjenesterne?

Det er meget forskelligt, hvor meget data de forskellige tjenester bruger. Her har du et par rettesnore.

Netflix: Billedkvaliteten tilpasses automatisk efter forbindelseshastigheden, men i lav kvalitet Netflix forbruger 300 MB data per time. SD-kvalitet bruger 700 MB i timen mens høj kvalitet (Full HD) trækker 3 GB i timen. Kører du UltraHD er det 7 GB per time.

Spotify: I Spotify er det muligt at angive, hvor god lydkvaliteten skal være. I standardkvalitet vil det spise 100 MB fra datapakken for hver time, der lyttes. På den højeste kvalitet er forbruget 400 MB for en times musik.

Netsurf: Det vil typisk forbruge omkring 50 MB data per time du surfer nyheder på nettet. Det gør sig også gældende med Facebook. Du kan på 100 MB data hente omkring 1.000 mails, hvis ikke der er vedhæftede filer.

GUIDE: Så meget data bruger YouTube, Netflix og andre tjenester

5. Undersøg begrænsningerne

Nogle abonnementer har et loft på forbrug i EU. Det kan f.eks. være 3, 5 eller 10 GB om måneden. Det er ikke nødvendigvis hele din datapakke du kan bruge i EU, da teleselskabet kun er forpligtet til at tilbyde en del af pakken, som en del af de komplicerede regler.

Hvis du har behov for dataforbindelse i EU, og bruger det meget, bør du spørge selskabet direkte til datamængden i udlandet, for specielt dit abonnement.

Husk: Fri roaming i EU gælder kun EU og EØS landene.

Mere til historien

Hvis du befinder dig ombord på en færge dækker ingen roaming-aftaler. Det er det vilde vesten. Sluk telefonen for mobilbrug på færger er ufatteligt dyrt.

Læs også:
EU-roaming kan måske gøre 3LikeHome ‘ulovlig’


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.